Törölt nick Creative Commons License 2004.03.31 0 0 1527
notwe: "Ezek természetesen analógiák csak. Az ajándék és az ajándékozás viszonya hasonló a létező és lét viszonyához. Ennyi az egész."

Ebben az esetben az analógia meglehetősen homályos és félrevezető.

Amikor distinkciókat teszünk, mindig valamilyen meghatározott cél érdekében tesszük ezt. Mi a célja Heideggernek azzal, hogy a létet megkülönböztesse a létezőtől egy ilyen kétes analógiával?

"Az igazságot és a létet a skolasztikusok már összekapcsolták (ezt gondolom ismered, idetartozik még az egyediség /stb./ is), de Heideggernél máshogy nézi ezt a problémát. (mármint lét és lényeg problémáját)"

Közbevetés: az igazságot és a létet már Parmenidész is összekapcsolta, elég vitatható módon.

"Mi teszi lehetővé a létezőt? Nyilván a lét, de ezt nem a létező „magunk elé állításával” tudjuk megragadni, hanem a „magát a lét igazságát” kell felfognunk."

Fából vaskarika. Ugyanígy állíthatod, hogy a létet meg a létező teszi lehetővé. Nagyjából úgy áll itt a helyzet, mint az entitás és annak tulajdonságai esetében. A kettőt meg lehet különböztetni praktikus szempontok alapján, de nincs semmiféle reális különbség közöttük. Itt csak egy nyelvi felosztást teszünk.

A 'maga a lét igazsága' értelmezhetetlen, különösen azután, hogy, amint ebben többször is megállapodtunk, a létnek nincs igazsága. A lét nem igazságkérdés.

"(...)Heideggernél ez azért lehet indokolt, mert már meglévő szétválasztásokhoz tudta kötni ezeket. (egyesítés:tér-idő)"

Azt hiszem, ezen a vonalon kell tovább magyaráznod, ha értelmezhetővé próbálod tenni számomra ezt a szétválasztást.

"A fogalmak nem ezeket fedik szerintem. Pl. a sors történelmet jelent inkább (múltat) nem valami tervet (jövőt)"

Ez a különbség csak valamely megfigyelő szempontjából releváns. Hogyan lehet a létnek múltja? Mihez képest?

"Az cseppet sem biztos, hogy amit nem tudunk elképzelni (inkább pontosabban mondom, mert belekötsz: amit el tudunk képzelni, de nem tudjuk valóságosnak képzelni) hogy az nem lehetséges."

Nem tudom milyen értelemben beszélsz itt a 'lehetséges'-ről. Különösen antirealista érveid ismeretében vagyok bizonytalan. Nem akarok találgatni. Ha akarod, elmagyarázod.

"És milyen az a világ, ami nincs „folyamatos létesülés” állapotban?"

Nem létezik, per def.

Előzmény: notwe (1525)