dunci70 Creative Commons License 2004.03.22 0 0 8
Tisztelt Topictársak, sikerült végre információkat szereznem a Vasutas Települések szövetségének Március 17.-én Budapesten lezajlott évi közgyűlésén elhangzottakról. Kissé hosszú lesz a beszámoló, akit nem érdekel ugorjon!

Előzményként és érdekességként megírom, mikor meghallottam hogy lesz ez a gyűlés, ezen a topicon feltett kérdésemre traffic megjósolta mi fog elhangozni a következők szerint :
„Vasutas települések szövetségének éves gyűlése .
- a pogácsa el fog fogyni,
- a bor+ üdítő el fog fogyni,
- elhangzik pár kételkedő beszéd,
- elhangzik pár jövőbe néző beszéd,
- elhangzik pár felfelé nyalakodó, megváltót (RV-t) váró beszéd,
- elhangzik kettő : nem..nem..soha című beszéd,
s utána szépen hazamennek.
akik jönnek, azoknak fele, kétharmada AUTÓ-val jön vonatot menteni.
A MÁV Vezig kiküldöttje majd támogatásáról biztosítja a megjelenteket.........(de Ő is autóval jön)
S lesz, belőle négy újságcikk ( négy soros. )”
E jóslat egy része pontosan bejött, mindjárt láthatja mindenki de nézzük mi is történt az előadáson:

A rendezvényre a Budapesti Igazgatóságon került sor( állítólag azért, hogy a távoli települések is képviseltethessék magukat, ami egy központi helyszínen az igazi). A MÁV-ot nem kisebb személyiség, mint maga a vezérigazgató Mándoki Zoltán képviselte. A szövetség közgyűlésének köszöntése után nagyjából a következők hangoztak el a vezérigazgató szájából kb. 30 perc alatt:

„Örülök, hogy van ez a szövetség és hivatalban lévő vezérigazgatóként részt vehetek évi közgyűlésén ( korában sokkal alacsonyabb beosztású vezetőket küldtek előadónak ?? ), másfél éve vagyok vezérigazgató és már kezdem megszeretni a vasutat, amely elsősorban a személyszállításban érdekelt cég a 120 millió fizető utassal ( pontos ez az adat? ). Nyolc hónapig dolgoztunk rajta, hogy a pályahasználati díj 4,5 Euro/ tonna Km legyen, mely az európai átlag. Ez azonban nem fedezi a költségeket, ezért a PM 7 Euroban határozta ezt meg. Így idén a személyszállítás vesztesége nőni fog húsz milliárd forinttal. Az Áfa visszaigénylés változása miatt 13 milliárd nem tervezett mínusz fog keletkezni. A MÁV vesztesége 2004-ben 50 milliárd körüli lesz, na ezt szívesen megosztanánk a vasúti közlekedésbe beszálló önkormányzatokkal. Az ember áll a vasúti útátjáróban, megérkezik a személyvonat és alig lát fejeket az ablakoknál, vagyis egyes időszakokban üresen közlekedtetjük szerelvényeinket. Ennyire gazdagok vagyunk ? Ugyanakkor az elővárosi forgalomban (ami az összes személyforgalom 40%-át adja ) elviselhetetlen a zsúfoltság. Ezt a problémát úgy próbáljuk orvosolni, hogy megkezdjük a beszerzését 20 villamos motorvonatnak, amelyek 2006-tól állhatnak forgalomba, valamint a jövőben áttérünk az évről évre másolt BÁZIS ALAPÚ MENETRENRDŐL az IGÉNY ALAPÚ MENETRENDRE.( ???) Például mondjuk Vésztő térségében ha 20 perces vonatközlekedésre lenne igény az is bevezethető, ha a finanszírozása megoldott. Csakhogy egész délmagyarország vasúti közlekedésére nincs annyi pénz mint amibe ez kerülne.
Most elindult egy ún. Térségi vasúti kísérlet, amely elsősorban ezeket a költségigényeket próbálja feszegetni, és megoldani. Ha sikeres lesz az országban a többi kistérségekben is folytatható. Várom kérdéseiket, ha tudok és merek válaszolok.”

Ezek után jöttek az önkormányzatok képviselőinek kérdései a következő témákban: - Fővonalak átépítése során kikerülő anyagok beépítése mellékvonalakon.
- Az elhangzott szándékok jók, de a forrás nem látszik.
- Ingatlan Üzletág mikor lesz rendben, mert területek megvétele, átadása nagyon problémás.
- B.K.SZ. mikor lesz bevezetve, parkolási kérdések megoldása elővárosi forgalomban.
- Balatoni menettérti jegyet vissza kellene állítani.
- Önkormányzattal közösen üzemeltetett létesítmények sorsa.
- Nyolc éve változatlan a menetrendi struktúra, önkormányzati igényeket alig veszik figyelembe.

Vezérigazgatói válaszok:
- Évente 30-40 Km pályát építünk csak át, a kikerülő anyagok beépítése is pénzbe kerül, ami nincs.
- Ingatlan ügyekben üzleti alapon kell együtt működni, 10600 Ha föld és 16800 tulajdoni lap van a MÁV-nál, jogilag nehéz, pl. sok a tulajdoni lapokon a tisztázatlan széljegyzet és nem az árokpartén.
- Komplex elővárosi koncepciót akarunk, de amíg szegény emberek harapdálják egymás lábikráját a B.K.SZ. bevezethetősége távolinak tűnik.
- A balatoni forgalmat visszaterelni vasútra minőségi szolgáltatásokkal lehetne, jelenleg az egyik legszegényesebb szolgáltatást nyújtjuk eben a régióban, a MÁV-ot és a turizmust szeretnénk összekapcsolni.
- A MÁV-nak ki kell vonulnia a sportból és egyéb nem vasúti tevékenységekből az állam ezeket ne a vasúton keresztül támogassa.

Ezek után Mándoki már távozni szeretne, de az elnök ( Kaszai polgármester Vésztőről )ezt nem engedi, megkéri, hogy hallgassa meg még az ő beszédét is.

„Amíg nem derül ki, mennyi az egyes térségekre eső deficit összege, az önkormányzatok addig nem tudnak illetve félnek dönteni. Nem akarnak egy újabb feladatot a meglevők mellé amíg nem látnak tisztán a részletkérdéseket illetően. A Regionális Vasutaknál ez nem sikerült. A MÁV erősebben tud lobbizni mint az önkormányzat ( Mándoki ekkor erősen tekergette a fejét és nagyokat nézett, miközben pogácsát majszolgatott ). A most megválasztásra kerülő EU képviselőknél lobbizzanak közösen az önkormányzatokkal, hogy a mellékvonalakra is legyen felújítási pénz. A szövetség 142 tagönkormányzatából sajnos csak 45-en képviseltetik magukat, ami szomorú és nem értem, hárman még a tagdíjat sem fizetik. Felhívással fordulok a jelen lévőkhöz, hogy Május 1-re közmunkásokkal szedjék össze közösen a MÁV-al a szemetet a vasutak mentén. A virágos vasútállomási pályázatokat idén is folytatni kell, mert nagyon bevált. Tízéves jubileumi közgyűlést szeretnénk a vasúttörténeti parkban, melyhez kérem a vezérigazgató támogatását.”

A vezérigazgató természetesen mindent gondosan feljegyzetelt, a támogatását megígérte, megköszönte a kérdéseket és távozott. Ezután az elnök meghívta a megjelenteket egy kis hidegtálra és üdítőitalra, kávéra a szomszédos terembe. (gondolom minden finomság ezek után elfogyott).
Majd hazautazott mindenki, a Vésztői küldöttség az önkormányzat Suzukiijával ( Kecskemétig az immáron matricás autópályán.)
Nagyon izgalmas nem lehetett ez a gyűlés mindössze egyetlen négysoros újságcikket találtam a Békés megyei újságban íme:

„A Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ) immár öt esztendeje vésztői irányítással működik. A szövetség országos elnöke Kaszai János, Vésztő polgármestere, titkára Balog Imre, Vésztő jegyzője, gazdaságvezetője Pákozdi Gáborné, a vésztői önkormányzat pénzügyi irodavezetője. A VTSZ tegnap Budapesten, a MÁV Rt. Kerepesi úti épületében tartotta idei közgyűlését. A rendezvényen Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója a vasút működtetéséről, területi átszervezéseiről adott tájékoztatót. Kaszai János a múlt évi tevékenységről számolt be. A közgyűlésen megyénkből több mint 20 település volt jelen.”

Várom a véleményeket az elhangzottakkal kapcsolatban.