Güsziológus Creative Commons License 2004.02.09 0 0 6089
Bz-motorvonattal Magyarországon

Vannak egyértelmű, de vannak problémás szakaszok is. Ez utóbbiba tartozik a Székesfehérvár – Dunaújváros – Paks környéki „mini hálózat”.

A tájékoztató szerint két szakasz van:
42 Pusztaszabolcs – Paks (79 km)
43 Mezőfalva – Rétszilas (21 km)

A valóság kissé más. (Elnézést, Gábor, remélem nem vagy sértődős.)
Bonyolítja a problémát, hogy a Pusztaszabolcs – Dunaújváros szakasz villamosított, minek következtében nem csak Bz-mot közlekedik.

Bz-mot vonatok közlekednek Pusztaszabolcs – Paks között, de Mezőfalva – Rétszilas között önálló járat nincs.
A 6:10-es személyhez csatlakozó járat Paksig megy, közvetlen kocsikkal Mezőfalvától Cecéig.
A 7:55-ös sebeshez csatlakozó Dunaújvárosig megy, itt „pihen” (elég sokat!), majd ugyanaz a vonat megy Simontornyáig.
Rétszilas és Simontornya között lehet tehát 9 kilométer többletet össze-motorvonatozni.
Lehet Rétszilas és Cece között is, de ez a távolság rövidebb. Cece most nem „játszik”, Simontornya annál inkább (9/99 és VÁRTÚRÁK).

A kis kitérő (+20 kilométeres jegy kellett) „hozott a konyhára” 69 kilométert, na és nem kellett oda-vissza vonatozni. Igaz egy várlátogatásért nem utaztam volna 100 kilométert! (Visszafelé megszakítottuk az utat Érden és felkerestük a Kutyavárat. Már a vonaton voltunk, mikor jött a vihar.)

Megismerkedtünk egy öreg kalauz bácsival (jegyvizsgáló), még önköltséges kávét is „rendelt” az irodában, Dunaújvároson. 23 éve szolgál, magyarul még mindig nem beszél tökéletesen, de nagyon jó fej.
Megtudtunk sok „bölcsességet”.
Pl. azt is, hogy miért húz ki a szerelvény a pályaudvarról, mikor elférne (mozdonyvezetőt „cserélnek”). Egyszerűbb a vonattal menni, mint gyalogolni az újnak a pályaudvarig, a réginek a pályaudvartól. Az olaj meg azért van a vonatban, hogy menjen a motor!

Ha jó idő lesz, még beiktatok egy Paks – Pusztaszabolcs „túrát”, már kigondoltam azt is, hogy Paksig hogyan lehet más útvonalon eljutni.