BPO-700 Creative Commons License 2004.01.25 0 0 400
A RÁCKEVEI HÉV KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1887-TŐL NAPJAINKIG:

1874.
Tervbe vették a Közvágóhíd – Soroksár – Ráckeve vonal megépítését.

1882.04.04.
Határozat született arról, hogy Közvágóhíd és Soroksár között HÉV-közlekedés legyen.
Tervbe vették, hogy a vonal belső végpontja Kálvin tér legyen.

1883.
Tervbe vették a Közvágóhíd – Soroksár – Kecskemét vonal megépítését.
/A terv nem valósult meg./

1886.06.30.
Engedélyt kaptak a vonal megépítéséhez. Közvágóhíd – Erzsébetfalva közötti szakasz kétvágyányú, míg az Erzsébetfalva – Soroksár közötti szakasz egyvágányú volt.

1887.03.21.
A vonalon közigazgatási bejárást végeztek.

1887.08.07.
Megindult a közlekedés Közvágóhíd és Soroksár között.

1887.11.24.
A szerelvények már Közvágóhíd és Dunaharaszti között közlekedtek.

1891.02.05.
Kiadták az engedélyokiratot a Haraszti – Ráckeve vonalra.

1892.11.05.
Megnyílt a Dunaharaszti – Ráckeve közötti szakasz.

1900-as évek elején
Villamosítással együtt Vágóhíd – Dunaharaszti vonal meghosszabbítását Taksonyig tervezték.

1906.04.10.
Közvágóhíd és Erzsébetfalva között villamosított szakaszon közlekedtek a szerelvények.

1906.11.30.
A taksonyi vonalon közigazgatási bejárást végeztek.

1907.06.07.
Megindult az Erzsébetfalván vezető körforgalmú 4,1 km hosszú villamosított szárnyvonal Gyár utca – Erzsébet (Ady Endre) utca – Pöltenberg utca – Vörösmarty utca – Hunyadi utca – Kmetty utca – Gyár utca útvonalon.

1909.07.02.
Elkészült a második vágány Erzsébetfalva és Haraszti között.

1912.05.26.
Megindult a közlekedés Erzsébetfalva – Gubacsi híd – Csepel között.

1928.
A BHÉV Dunaharaszti és Taksony között autóbuszjáratot állított be, de igénybevétel miatt rövidesen megszűnt.

1930-as évek
Tervet készítettek a MÁV Kunszentmiklós – dunapataji vonallal való összekötését, mely újabb Duna-híd közbeiktatásával Dömsöd és Tass érintésével Szalkszentmártonig közlekedtek volna. Tervbe vették még a Dunapataj – Kalocsa – vonalat is. Ezeket a kereskedelmügyi miniszter elutasította.

1938.10.24.
Pacsirtatelep és Csepel között napi 110 BHÉV vonattal közvetlen járat indult meg.

1940.01.25.
A Boráros tér – Pacsirtatelepi vonal megszűnt.
/Ezen a vonalon 31-es villamosok közlekedtek tovább./

1942.10.11.
Megnyították a második vágányt Duna híd és Szigetszentmiklós között.

1942.10.25.
Bevezették a jobb oldali közlekedést.

1943.04.29.
Villamosították a Szigetszentmiklós – Szigetszentmiklós, Gyártelep közötti szakaszt.

1944.
A vonatközlekedés leállt.

1945.05.13.
Megindult a közlekedés Közvágóhíd és Pesterzsébet közötti szakaszon.

1945.03.26.
Megindult a közlekedés a csepeli szárnyvonalon is.

1945.05.15.
Gőzvontatással ismét megindult a közlekedés Duna híd és Ráckeve közötti szakaszon.

1945.12.08.
Ismét teljes vonalon közlekedtek a vonatok.

1946.05.27.
Átadták a Szigetszentmiklós, Gyártelep és Tököl közötti villamosított szakaszt.

1951.04.30.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A Közvágóhíd – Gubacsi híd – Csepel vonal megszűnt.
--- A Pacsirtatelep – Csepel HÉV-vonal megszűnt.

1959.01.01.
Határ út és Csepel között megindult a közlekedés.

1960.01.04.
Határ út és Soroksár között „S” jelzéssel közvetlen járat közlekedett.

1965.
Az „S” jelzésű járat megszűnt.

1976.11.10.
A taksonyi vonal megszűnt.

1978.11.01.
A Határ út és Csepel közötti vonal megszűnt.

1987.
Tervbe vették a vonal Kálvin térig – föld alatti – meghosszabbítását.
/Azonban ez a terv sem valósult meg./

---

Akinek pontosabb adata van, kérem, írja meg!

Köszönöm!

BPO-700