BPO-700 Creative Commons License 2004.01.07 0 0 85
Idézet a Budapesti Nap 2004. január 6-án megjelent cikkéből:

---

AZ ÚJ SIEMENS VILLAMOSOK KARBANTARTÁSA DRÁGÁBB, MINT A RÉGIEKÉ

KÉT ÉV KÖTELEZŐ SZERVÍZ IS BENNE VAN A SIEMENSCOMBINO VILLAMOSOK VÉTELÁRÁBAN - TUDTA MEG A MAI BUDAPESTI NAP. UTÁNA AZONBAN A BKV-NAK KELL ÁLLNIA EZT A KÖLTSÉGET, AMELY MÁSFÉLSZERESE A LESELEJTEZÉSRE VÁRÓ, ÖTVENÉVES UV VILLAMOSOK SZERVÍZELÉSÉNEK.
A mintegy 800 járműből álló budapesti villamospark modernizálása terv szerint folyik - mondta el érdeklődésünkre VÁG PÉTER, a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese. Első lépésként a 76 db TW6000-es, Hannoverből vásárolt - használt - villamos váltotta fel az összesen 320 db UV (forgalomba állításuk idején: Új Villamos) felét. A következő nagy fejlesztés a 40 db Siemens Combino megvásárlása. Ezeket a járműveket 2005. és 2006. folyamán helyezik üzembe. A 40 db új kocsi közel 100 db Ganz-csuklóst helyettesít. Folyamatosan, ahogy a gyártó szállítja a járműveket, úgy vonják ki a Nagykörútról a Ganz-villamosokat. Ezzel lehetővé válik az érintett útvonalon a teljes UV járműpark leselejtezése. (Ami azt jelenti, hogy megközelítően egy éven keresztül vegyesen, egymást váltva járnak majd felváltva a régi és az új villamosok.) Utóbbiakat felújítják, korszerűsítik, hogy a következő 12-15 évben azokon a járatokon üzemeljenek, ahol ma még a maradék matuzsálemi korú - 45-60 esztendős - UV kocsik közlekednek. Ganz-csuklósok járnak tehát majd 47-es, 49-es, 41-es, 19-es, 42-es, 52-es vonalakon. A fennmaradó viszonylatokban, így az 1-es járaton, a 61-es, 12-es, 14-es, 28-as, 56-os, 59-es vonalán továbbra is Tátra márkájú villamosok járnak majd, amelyeket folyamatosan felújítanak. A felújítás során korszerűsítik az utasok tájékoztatását, az ajtóműködtetést, a jegykezelő rendszert, komfortosabb lesz az utastér, és takarékosabbak lesznek a motorok. Új voillamosjáratokat nem terveznek, a BKV feladata nem a vonalhálózat bővítése - jelentette ki VÁG PÉTER -, hanem a szinten tartás.
A Combino villamosok műszaki képességeivel kapcsolatban kétségek merültek fel a hazai sajtóban, miután néhány európai nagyvárosban felülvizsgálat alá kellett vonni ezeket a járműveket. DEME SÁNDOR fejlesztési csoportvezető elmondta, hogy a Siemens hároméves általános garanciát vállalt, és a BKV kétéves teljes körű karbantartást vásárolt az új járművekhez. Megvásárolták a karbantartási eszközparkot is, aminek az ára megközelítőleg megegyezik egy-egy jármű árával. Az új járművek karbantartása egyébként nem lesz olcsó: az elektronikával telezsúfolt és persze komfortosabb Combinok menetkész állapotának biztosítása megközelítőleg másfélszer több pénzbe kerül, mint a jó öreg Új Villamosok üzemképességének fenntartása.

Jámbor Gyula