majo13 Creative Commons License 2003.12.28 0 0 88
Üdv minden Rigásnak!
Nekem egy 16-osom van, némileg átalakítva.
Elöl 3 foggal nagyobb lánckerékkel 60-at tudtam elérni, más gyorsító trükkel nem próbálkoztam.
Féklámpát szereltem fel, jól működik, éjszaka azonban ki kell kapcsolni, mert a generátor nem bírja a világítást és a fékezést együtt.
A kisebb, egyszerűbb karburátorral soha nem volt gondom, a benzincsapnál lévő szűrő mindig jól működött. Felszereltem a nagyobb karbit is, de vele az indítás hidegben nehéz volt, a fogyasztás észrevehetően nem csökkent, a gép sem lett gyorsabb. A fúvóka cserékkel (bővítés) nem foglalkoztam.
Több ezer kilométeres motorozás tapasztalatait nehéz röviden leírni, de megpróbálom. Az orosz műszaki színvonalat akkor és azóta megismertük, azonban akadnak figyelemre méltó, (véletlenül?)jobban sikerült ketyerék is. A Riga az utóbbiak közé sorolható. Műszaki színvonala a Simsonéhoz nem hasonlítható, de a karbantartásigényesség és a szerintem megbízható üzem, az alacsony ár összességében nem mutat rossz képet. A géppel kapcsolatos mondókák abból fakadnak, hogy a trehány ember sosem nézi meg a "szerkezetet", nem törődik vele, addig hajtja amíg mozog. Sajnos ezt tapasztalom a mai nyugati autók esetében is, ha baj van, a tanult autós a márkát szidja. A Rigánál és testvérénél, a Verhovinánál is oda kell figyelni, időnként meg kell nézni a kritikus helyeket, megelőzni a nagyobb bajt, mint később bosszankodni. Akkoriban a motorosok mindig kínlódtak a gyújtógyertyákkal (melyik jobb az Isolator, vagy a PAL?), rendszerint mindegyik hamar tönkrement, mindig kellett vinni tartalékot. Aki nem vitt, szívott, vagy pedálozott. A bowden szakadás is közismert, szerintem nem motoros az, akinek nem volt menet közben váratlan szakadása.
Engem a gép még nem hagyott cserben, mindig haza tudtam vele menni.
Ha szereléssel kapcsolatos kérdés van, szívesen segítek.
Túl hosszú voltam, üdv mindenkinek!