eo.sz Creative Commons License 2003.08.21 0 0 7
A kézrenegés gátló igen hasznos dolog. A fiúk pontosan írták az elektronikus és optikai remegésgátlók közti különbséget, de egy kis kiegészítést engedjetek meg.
Á remegésgátlók az optika alaphelyzetében, de max. 2-3x-os zoomnál használandók. Alaphelyzetben, ha egy mozdulatlan témát kell venni, akkor még a digitális (elektronikus) is használható. Valóban csökken a kép minősége, ugyanis működésének lényege, hogy kb. 15%-ot belezoomol a képbe, tehát csökkenti a kivágást, és a CCD szélén vett pixelekből egyensúlyozza a remegést. Az a baj vele, hogy az elektronika nem tudja "eldönteni", hogy egy kameramozgás szándékos, vagy véletlen. Ezért ha svenkelni akarsz, oldal irányban pásztázni, akkor egy darabig a remegésgátló stabilan tartja a képet, csak amikor érzékeli, hogy a mozgás még mindig tart, akkor "engedi el". Ezt pedig jellemzően más tempóban, mint maga a kameramozgás. Hatására lehetetlen szép svenket csinálni, mindig ugrani fog a kép.
De ez a jelenség nincs, ha fix képet veszel. A minőségromlás pedig DV rendszereknél (házi célokra) tökéletesen "belefér".
De ha igényes vagy, kerüld el az elektronikus remegésgátlót.
Az optikai viszont (Sonyéknál Super Stady Shot néven) tökéletes. Annál csak az állvány használata tökéletesebb, de belátom, házimozira sokan túlzásnak tartják. Pedig érdemes megjegyezni, hogy egy mozgófilm amatőr v. profi "kinézete" gyakran csak abban áll, hogy a kép stabil, vagy folyamatosan remeg, imbolyog.
Előzmény: Dzsana (2)