Gazuzem Creative Commons License 2003.08.11 0 0 133
Még csak néhány hónapos volt a család kedvence (éppen csak be lett futtatva), amikor elkezdett lassulni, végül már a nyugdíjas biciklis nénik is lehagyták anyámat (ő volt a fő user). Apám elvitte szerelőhoz, de az csak a fejét vakargatta: gyertya, gyújtás, karburátor rendben, mégsem megy. Aztán jott egy másik szaki, az ajánlotta, hogy nézzük meg a kipufogót. A hangtompító úszott az olajban, de a kipufogó motor felőli része volt a csúcs. Úgy be volt hordódva, hogy csak egy kb. 1mm-es lyukon tudott kijönni a kipofogógáz. Nem csoda, hogy nem ment a cucc. Kivakarta, kipucolta, és a gép megtáltosodott.
Aztán egy jó darabig nem volt semmi gond. Csak aztán rohadt nehéz lett begyújtani. Akkor már en is elég nagy voltam a szereléshez, ezért megtanultam kicserélni a gyújtókuplungot. Ezt azóta még néhányszor meg kellett tenni, de utoljára felújíttattuk a régit az apám munkahelyén, ami olyan jól sikerült, hogy már vagy 7-9 éve ugyanaz benne, és még mindig pöccre gyújt.
Egyszer megint elkezdett vacakolni a gép: megint nem akart gyorsulni. Ha kicsit segítettem neki, fölkapta a fordulatot, akkor ment. Akkor a tirisztoros egység adta be a kulcsot.
Aztán párszor elszakadt a fékzsinór is. Amikor a hátsó fék nem akart fogni, akkor az egyik ismerősöm belefújt egy kis zsírtalanítót a fékdobba, és megjavult. Ezt más is kipróbálhatja.
Aztán történt szegénnyel egy kellemetlen dolog. Kölcsönadtam az egyik barátomnak, mert sürgősen haza kellett jutnia (kb.1O km-re). Mikor visszajött, kicsit furcsán nezett rám. Mondta, hogy odafelé még marha jól ment, simán vitte a 45-48-at. De visszafelé már valahogy nem akart neki menni, alig ment hússzal. Teljesen ledöbbentem, mondom ez biztos besült. Hát nem használt neki a dolog, az biztos. Mivel akkor nem nagyon volt pénzünk szerelőre, egy darabig így jártunk vele. Annyit tudtam tenni, hogy leszereltem a hengerfejet. Tisztára el volt szenesedve a belseje. Kipucoltam, de csak egy kicsit lett jobb. Nem lehetett begyújtani, mert nem volt alapgáz. Ha betoltam, akkor elindult, de ha ha megálltam, ledöglött. Aztán elkerült egy szerelőhőz, aki megreparálta. Kicserélte a csapágyakat, amik teljesen be voltak égve, kézzel meg sem lehetett mozdítani őket. Még gyűrűcsere is volt, és kiszerelte a hengerfejből a mechanikus bedöglesztőt elektronikusra (pedig az milyen jó volt, amikor nehezen gyújtott: startolás közben lenyomtam, rögtön könnyebb volt begyújtani). Már sosem lett olyan, mint azelőtt, de azért a 42-őt kihúzta a javítás után.