Itt kuporgok Creative Commons License 2003.07.22 0 0 30
HVG 2000/51-52. szám
2000. december 23.


Terjedőben a horoszkópmánia
Csillagom, csillagom


Nemzetközi szociológiai felmérések tanúsága szerint nemcsak átlagemberek, hanem politikusok, üzletemberek, médiasztárok, nagyvállalatok vezetői is gyakran fordulnak asztrológushoz, hogy a jövőjük felől tudakozódjanak. Eltérőek a magyarázatok, mi indokolja természettudományos korunkban a csillagjóslás e divatját.

"Mi vár rám, és mi vár Franciaországra?" ­ kérdezte állítólag a Skorpió jegyében született Francois Mitterrand az igencsak vonzó Teissier asszonytól a sorsdöntő maastrichti népszavazás (1992), illetve még az Öböl-háború (1991) előtt. "Úgy fordult hozzám, mint bármelyik elnöki tanácsadójához, és amit tőlem hallott, az is része lett az asztalán felgyűlt tájékoztatóhalomnak, amelynek alapján végül döntött" ­ írja Elizabeth Teissier a Mitterrand jegyében című sikerkönyvében, amely először adott hírt a csillagjóslás Élysée-palotabeli befolyásáról. Ami persze korántsem előzmény nélkül való, hiszen közismert, hogy a 16. században Medici Katalin, II. Henrik özvegye a házába hívta, és megtette első számú tanácsadójává a máig leghíresebb asztrológust, Nostradamust. Medici Katalinnak szép számmal akadtak követői azután is, hogy a csillagászat túllépett a mezopotámiai káldeusok (varázslók) körében 2500 éve született hiedelmeken.

Georges Minois történész a párizsi Fayard kiadónál megjelent, A jövő története című könyvében összegyűjtötte napjaink és a közelmúlt ilyen eseteit. Tőle tudható, hogy Aristide Briand és Georges Clemenceau, a századelő két kiemelkedő francia kormányfője rendszeresen felkeresett egy jósnőt, bizonyos Fraya asszonyt, egyebek között azt tudakolva tőle, mi lesz az első világháború kimenetele. Azt is Minois-nál lehet olvasni, hogy a Ronald Reagan amerikai elnök ellen megkísérelt merénylet után ­ felesége, Nancy Reagan követelésére ­ egy asztrológus is helyet kapott a fehér házi stábban, aki rendszeresen beleszólt az elnöki időbeosztás alakításába. "Választások idején rengeteg képviselő, miniszter készíttet magának horoszkópot, és az ilyesmi legalább annyit nyom náluk a latban, mint a közvélemény-kutatási adatok" ­ állítja a L'Express párizsi hetilapban Jean-Yves Espié asztrológus, aki boulogne-billancourt-i irodájában fogadja látogatóit, és számítógépből keresi elő a születési időpontjukhoz tartozó csillagállást.

Hiába mondja a tudomány, hogy az asztrológia ­ amely mágikus erőt tulajdonítva az égitestek járásának, azoknak a Földről látszó elhelyezkedésétől teszi függővé az emberek személyiségét ­ minden alapot nélkülöző hiedelem, a jóléti társadalmakban szinte mindenütt terjedőben van a csillagjóslás divatja. Mitterrand mellett politikusok soráról tudódott ki ­ Borisz Jelcin volt orosz elnökről éppúgy, mint János Károly spanyol királyról ­, hogy időről időre felkeresték kedvenc mágusukat.

A párizsi karácsonyi könyvpiac az idén tucatnyi asztrológiai kiadványt kínál, így Elizabeth Teissier Az ön horoszkópja című munkáját vagy a Marabout kiadó Asztrológia kezdőknek című kézikönyvét, de kapható Günther Sachs német milliomos és műkedvelő asztrológus ­ Brigitte Bardot volt férje ­ a Michel Lafont kiadónál megjelent műve és még sok egyéb is e témában. Az év végi hetilapok, főleg a női magazinok tele vannak 2001-re vonatkozó jóslatokkal, hogy mindenki tájékozódhasson, milyen sors van megírva számára a csillagokban. Felmérések szerint minden tizedik francia legalább egyszer felkereste már az országban bejegyzett tízezer asztrológus valamelyikét. A Sofres közvélemény-kutató intézet egyik vizsgálata szerint a franciák 46 százaléka hisz az asztrológiai jegyek meghatározó voltában, s az iskolázottabbak, a középkáderek vagy a vezetők körében e hiedelem erősebb, mint az egyszerű munkások, földművelők között. Egy internetes közvélemény-kutatás pedig arra a megállapításra jutott, hogy a hölgyek 47 százaléka inkább hallgat a horoszkópjából kiolvasott tanácsokra, mint élet- vagy házastársáéra.

Egy-egy jóslat ára ma 300 és 1500 frank között mozog (1 frank = 40 forint), s a kereslet nő. Megél a piacon mintegy két tucat horoszkópos időszakos kiadvány is; a Mi a jövőd magazin például százezres példányszámban fogy. Szociológusok szerint e jelenség nem meglepő, a csillagjósok bizonyos értelemben azt a szerepet töltik be az emberek egy része számára, amit korábban a gyóntató, a meghitt barát vagy barátnő, esetleg a pszichológus. "Nem annyira a jóslat hitelessége a fontos, mint inkább a lelki terápia, amit nyújt" ­ véli a jelenséget elemző Gérard Miller pszichológus. Az individualizmus korában, miközben az életpályák szakmailag, társadalmilag egyre inkább megszabottak, az istenhit visszaszorulásával az emberek egyre kevésbé viselik el, hogy a véletlenek szeszélyének legyenek kitéve ­ hangoztatja Miller ­, valami bizonyosságra vágynak. Bármit mond az asztrológus, elhiszik: egy szociológiai kutatásban mintegy száz személynek küldték el ugyanazt a horoszkópos jellemzést, és 60 százalékuk "magára ismert" benne.

Ám a jelenség túllépett az egyéni lelki terápia és szükségletkielégítés szintjén, az asztrológia bekerült a vállalati személyzetisek és a fejvadászok módszerei közé is, a grafológia és a pszichológiai tesztek mellé. "A szakmai önéletrajz és az iskolai végzettség nem ad kellő információt a pályázók képességeiről, szükség van egyéb módszerekre is, hogy minél kisebbre csökkentsük a cég kockázatát" ­ véli Az emberi erőforrások értékelésének módszerei című, egyik újabb keletű szakmunka szerzője, aki szerint a legkomolyabban számításba vehető és veendő, hogy egy adott csapatba mondjuk a Bak vagy az Oroszlán személyiségjegyeit viselő pályázó illeszkedhet-e be jobban. Mindenesetre Claire Lévi divatos párizsi csillagjósnő azt nyilatkozta, manapság hetente mintegy negyven horoszkópot és személyiségjellemzést készít vezető kádereket kereső fejvadász cégeknek ­ anélkül, hogy a jellemzettek tudnának erről. Ez persze nem véletlen. Egy 1993-as munkaügyi törvény ugyanis tiltja a horoszkópok alkalmazását e téren, s lehetőséget ad arra, hogy ha valakit a csillagképekből kiolvasott "információk" miatt nem vesznek fel, jogorvoslattal éljen. Az eljárás személyiadat-védelmi szempontból is aggályos, vélik szakértők. "Nem lehet részletes személyiségjegyeket tartalmazó jellemzést készíteni valakiről anélkül, hogy azt a tudomására ne hozzák" ­ szögezte le az állami adatvédelmi bizottság (CNIL) illetékese.

A pénzügyekben elvileg még kevesebb keresnivalója lenne a csillagjóslásnak, amely azonban a tőzsdei üzletkötők körében is egyre terjed; a Wall Street környékén legalább 150 asztrológus tanácsadó iroda vagy cég figyeli az üzletemberek döntéseit állítólag különösen befolyásoló Uránusz mozgását. A tekintélyesnek számító Arch Crawford 1977 óta teszi közzé a tőzsdei kötéseket nem kevéssé befolyásoló hírleveleit, s a párizsi tőzsde várható irányait felvázoló havi bulletin ugyancsak rendszeresen közli asztrológusok jóslatait és tanácsait.

Persze az asztrológia fő témája továbbra is a magánélet, annak is három területe: a szerelem, a munkahelyi kilátások és az egészség. "Munkám 70 százalékát a párkapcsolatok teszik ki" ­ mondja Jean-Yves Espié, aki jellemzést készít női ügyfeleinek párjukról, tanácsot adva, mire ügyeljenek, hogy a kapcsolat tartós legyen, esetleg arra, mihez van hajlama és tehetsége a gyereknek. A francia fogyasztóvédelmi főigazgatóság becslése szerint az asztrológusok forgalma évi 21 milliárd frankra tehető, s ez az egyik olyan terület, ahol a fogyasztók a leginkább ki vannak téve a becsapásnak.

"Az emberek igénylik, hogy valaki beszéljen velük a problémáikról. Igazolást keresnek, és megkönnyebbülnek, ha azt hallják, amit szeretnének. Az asztrológus boldogságpirulákat osztogat nekik" ­ mondja Edouard Collot szociológus, aki többéves kutatást végzett a csillagjóslás terjedésének okairól. Megállapítása szerint az egyházak és a tudomány már nem töltik be támaszt adó és eligazító szerepüket ­ az előbbiek elavultak, az utóbbi túl bonyolult ­, s a mai "ideológiai szupermarketben" az asztrológusok nagyon ügyesen kínálják portékájukat, mert áltudományos nyelvezeten pontosan azt mondják, amire az ügyfél vágyik, amiben hinni akar. Ezt a hitet "villogónak" nevezi a szociológus: egyik nap hisznek benne, a másik nap kevésbé. A hiedelem terjedése a tudomány kudarca is, mert az nem ad választ az egyénnek arra a kérdésére, hogy mi miért történik vele. "Különös, hogy amikor az ember képes a Holdra szállni, változatlanul él a hit a Hold sorsformáló hatásában" ­ írja könyvében egy másik szociológus, Edgar Morin. Az Agapé nevű asztrológusképző iskola vezetője, Solange de Mailly Nesle szerint viszont az asztrológia mai sikere arról tanúskodik, hogy az ember ­ bár túl van az ókori hiedelmeken ­ makacsul ragaszkodik azokhoz a kötelékekhez, amelyek a számára látható világmindenséghez fűzik.