Hogy mit tud tenni a magyar kormany? Sokmindent tudna. Tudna tamogatni az oktatast es a kulturat, vagy ha erre nem jut penzt, egyszeruen csak erkolcsi tamogatast adhat (pl. azzal, hogy az o magyarsagukat is teljes ertekunek ismeri el, es mondjuk nem romanozzak le lepten-nyomon oket) es meg sokmindent, ami hasznos es joval toleralhatobb lepes, mint amiket az eddigi statustorveny-variaciok tartalmaztak.
Ugyanakkor ha feltesszuk azt a kerdest is: mit akar tenni a mindenkori magyar kormany, akkor a valasz sajnos nagyon is egyszeru: az egvilagon semmit.
A kettos allampolgarsag legfeljebb az utazas megkonnyitesere lenne kerulo megoldas, mas, hasonloan sulyos problemat nemigen orvosol. Azt is jo lenne latni, hogy az erdelyi magyarok sem tekinthetok egy tombnek, meg ha innen, Pestrol annak is latszanak. Teljesen mas mondjuk egy partiumi lakos gondja-baja, erdeke, mint mondjuk egy szekelye vagy egy kolozsvarie. Teljesen mas a falun elok gondja, mint a varoson elok. Pontosan ugyanolyan differencialt tarsadalom az is, mint az itteni, ezert soha nem lehet egy ilyen torvennyel celt erni.
Ahhoz, hogy mukodjon az egesz, differencialt megkozelites kene: ami viszont tipikusan nem allami, hanem regionalis szinten kepes mukodni. (Ld. meg szubszidiaritas elve) Az allamnak maximum olyan torvenyt kene hoznia, amely ennek keretet ad, megteremti a lehetoseget annak, hogy egy regio fejleszteset ne hagyjak abba az orszaghataron. Ez persze nyilvanvaloan a keleti, eszaki es deli hataron tobbletkoltsegeket rona a magyar koltsegvetesre, viszont hosszu tavon nagyon is megterulne.
Sajnos a politikusainknak a hosszu tav a "kovetkezo valasztasokig" szinonimaja, annyi ido pedig nem eleg ahhoz, hogy ezek a fejlesztesek meghozzak azt a politikai es penzugyi profitot, amiert erdemes egy ilyen fejlesztesbe belevagni.