Tom_ Creative Commons License 2003.06.27 0 0 3556
Csavargőzös történet (Tahi)

Ezt a cikket a Magyar Hajózási Szakközépiskola http://mhszki.freeweb.hu/ honlapján találtam. Úgy tűnt, hogy ezt már néhány éve írták, de lehet benne hasznos információ is.

Az iskolahajó története
Az 1920-as évek elején épült meg az LI - 51-es számú - Ercsi, az LIV (54-es) számú Zebegény, az LV (55-ös) Szentendre, és az 53-as számú Tahi csavargőzös hajó, mely jelenleg az iskolánk tulajdonában áll. Eredetileg görög megrendelésre készültek, Al-Dunai hajózás céljából, de mivel az építtetők nem vették át őket, ezért személyhajó üzemben maradtak itthon.
A Tahi 37,45m hosszú 5m széles, merülése 1,9m. Személyhajó pályafutása során a Duna leggyorsabb hajója volt. 250-300 emberrel a fedélzetén 21km/h sebességre volt képes. Később a hajó elé még egy tolt személyhajót csatoltak, amely még 400 fő szállítását tette lehetővé. Ez a megoldás nem vált be, így ezt a tolatmányt étteremmé alakították át, és a Lánchíd lábához helyezték el a balparton.
1962-ben a hajót átalakították dízel üzeművé, új hajócsavart kapott, valamint 140 cm-el megszélesítették. Az átalakítás, valamint az új hajócsavar készítését Debreczeni József tanár úr tervei alapján végezték. Ettől kezdve fokozatosan az összes testvérhajóján hasonló átalakításokat végeztek, új nevet kaptak, és a Balatonra kerültek, máig üzemelő személyhajóként. Ezzel az átalakítással a Tahi egészen a 90-es évek elejéig futott, majd 1993 decemberében a Magyar Hajózási Szakközépiskola tulajdonába került. Azóta a MAHART hajójavító üzemében van, teljes átalakításon. A felújítás vezetője Árvay Miklós.
A nagy befogadóképességű hajóból egy oktatásra és személyszállításra egyaránt alkalmas, hálóteremmel, tanteremmel, konyhával, fedővel rendelkező iskolahajót építenek. A motorját a Balaton hajóról hozták, egy hagyományos gyártmányú, kis fogyasztású, 400 LE (290kw) teljesítményű, 6 hengeres Lángmotort, melyet az azóta megszűnt Láng gépgyárban készítettek el. A hajón helyet kapott a radar, a mobilkommunikáció, a számítógépes elérhetőség, és a műholdas navigáció (GPS), mely ritkaságnak számít egy folyami hajón.
A hajó végső színe fehér lesz, kék csíkkal az oldalán, mely az iskolahajók szabványos megjelölése. Az első futáspróbát a nyár elejére tervezik, átadása még ebben az évben megtörténik. A hajó hivatott lesz a három, illetve az egyéves hajózási technikusok gyakorlati képzésére.