Szegedi Délmagyar cikke:
A kormány bekeményített az M5-össel kapcsolatban
Hiába akarja az AKA Rt.
Az AKA Rt. EBRD-hez benyújtott hitelkérelme nem élvezte a magyar kormány támogatását, ezért információink szerint a bank a döntést későbbre halasztotta. Az M5-öst üzemeltető társaság nem vállalt kötelezettséget a sztráda továbbépítésére, a cégnek ugyanis csak 2003 végéig van opciós joga az M5-ös továbbépítésére.
Fotó: Miskolczi Róbert
Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankhoz (EBRD) egy kedvező feltételekkel járó, 260 millió eurós kölcsönért folyamodott nemrégiben az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. azért, hogy egy csaknem tíz évvel ezelőtt fölvett autópálya-építési hitelt kiváltson. Ahhoz azonban, hogy ezt a refinanszírozási kölcsönt megkapja, a magyar kormány támogatására is szüksége volt – mondta el kérdéseinkre válaszolva Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára. Ezt nem kapta meg, mivel a francia–osztrák (Bouygues–Strabag) résztulajdonban levő AKA Rt. a hitelfelvétellel egy időben nem vállalt kötelezettséget az M5-ös autópálya továbbépítésére Szegedig vagy az országhatárig.
Az EBRD május végén tárgyalt volna az autópálya-építő és -üzemeltető társaságnak nyújtandó 260 millió eurós refinanszíro zási hitelről, de – mint ahogy arról Kovács Ferenc tájékoztatott –, a döntést későbbre halasztották. A magyar kormány támogatását az 1994-ben aláírt koncessziós szerződés írja elő az AKA Rt. számára. A nemzetközi fejlesztési bank még az előző kormány idején javasolta, hogy a korábbi hitelek kamatterheinek csökkentésére egy kedvezőbb refinanszírozási hitelt adna, és újabb friss tőkét biztosítana a továbbépítéshez. Az EBRD igazgatósága elé május végén viszont olyan javaslat került, amelyben nem volt kötelezettségvállalás. Végül nem is bocsátották szavazásra az előterjesztést.
Az AKA kötelezettségvállalás nélküli hitelfelvétele miatt senki sem bízott abban, hogy az felépíti a sztráda hiányzó szakaszát. A cégnek ugyanis csak 2003 végéig van opciós joga az M5-ös továbbépítésére. Ezt követően pedig az AKA továbbra is szedné az európai viszonylatban páratlanul magas autópályadíjat, sőt emellett megkapná a magyar államtól a minden évben esedékes fenntartási támog atást (ami tavaly 4 milliárd forintra rúgott). Kovács Ferenc a jövőt illetően annyit árult el, 2003-at követően az AKA-val építenék a sztrádát, de nem minden áron, ez a feltételektől függ. Kormányzati körökben nyílt titokként kezelik, hogy szó van arról: a magyar állam előbb-utóbb – mintegy 100 milliárd forintos áron – megvehetné az M5-ös autópálya Budapest–Kiskunfélegyháza között üzemelő szakaszát.
Szerettük volna, ha értesüléseinkre reagál az AKA, ám Garai Valéria sajtószóvivőtől azt a választ kaptuk: a társaság vezetése nem kívánja kommentálni az információkat és nincs is hozzáfűznivalója. Botka László országgyűlési képviselő, Szeged polgármestere kérdéseinkre válaszolva elmondta: megnyugodott, hogy a kormány nem adott támogatást az AKA Rt. hitelfelvételéhez, a sztrádaépítő cég feltételeivel. Ebből a politikus szerint az látszik, a kormány eltökélt az M5-ös továbbépítésének szándékában, és a tárgyalások folyamán szeretne megegye zni úgy a beruházásról, mint az útdíjakról. Rákos Tibor, a Fidesz-MPSZ országgyűlési képviselője, a szegedi Fidesz szervezet elnöke ellenben úgy látja, egy illúzióval megint szegényebbek lettünk. A kormányzat eddig mindvégig azt sugallta, hogy közel a megegyezés, 2006-ra Szegedre ér az autópálya. A friss információk azonban azt sejtetik, az M5-ös sztráda – amelyre a térségnek égető szüksége van – megint beláthatatlan messzeségbe került.