Kisa Creative Commons License 2003.01.22 0 0 142
Sziasztok !

Pavel ! Hihetetlen,hogy Te mindenütt ott vagy,mindig naprakészen :)))
A Dellorto-d egyébkét jó egészségnek örvend a szekrényben,nem járja a por se',tavaszra igérem megcsinálom:)Addigra bejáratod az új motort.

RAFi !
A központi befecskendező hasonlítható egy olyan karburátorhoz,amelyik minden pillanatban az ideális keverési arányt állítja elő (mondjuk),de sok hátránya megmaradt,amit az elektronikus vezérlés (szabályzás) nem tud megoldani.
A lényeg tényleg abban van,hogy a szélső hengereknek a szívócsöve hosszabb.(Ez nem mindig igaz,mert sokszor a belső hengerek szívőcsöveit megcsavarják,így azok egyenlő hosszúak.)
Ez a különböző szívócsőhossz más-más fordulaton okoz előnyös,vagy hátrányos dinamikus feltöltést.Ez az egyik hátrány,de ez nem írható a központi bef. rovására,mivel ott is vannak olyan konstukciók,ahol a két belső szívócső,azonos hosszú.
A közp. befecskendezőknél a benzin kicsapódik a szívócső falán,folyadékfilmet képez,ami szép lassan kúszik az égéstér felé.
Vannak üzemállapotok,amikor a két szélső henger kap dúsabb keveréket,pl. hirtelen fojtószelep nyitásnál.(Ilyenkor hirtelen párolog benzin,a szívócsőről.Hosszabb szívócső:több benzin,dúsabb keverék.)
A központi,és a hengerenkénti befecskendezők különbsége ennél sokkal szerteágazóbb,nem tudom belesűríteni pár mondatba sajnos.
Az igazi különbség nem is abban van,amit eddig írtam,mert a gyakorlatban sokszor elhanyagolják a különböző szívócsőhosszból adódó problémákat.
A lényeg többek közt az,hogy hengerenkénti (szívószelep elé) fecskendezett benzinnek sokkal jobban érvényesül a hőelvonása,amire nagy szükség van.A kopogás veszélye nélkül lehet növelni a sűrítési viszonyt,ami termikus (és ezzel effektív) hatásfok növelő.
Általánoságban azt is nehéz megmondani,hogy az "extrákat" hogyan kéne befecskendezni.
Ha központilag akkor kevéssé érvényesül a hűtőhatás (különösen víznél) ,ugyanúgy kicsapódhat a szívócső falán.Igaz ilyenkor felmelegszik,elpárolog,esetleg olyan forró,hogy a szívóütem alatt gőzzé akakul,és a gőzcseppek köré HC molekulák burkot alkotnak,javítva az égés egyenletességét....stb...stb.
Ha hengerenként fecskendezed be,akkor nagyon fontos a porlasztás minősége,a mennyisége.Ha durva,és nagy mennyiségű,akkor kiolthatja a lángfrontot,nem beszélve a korróziós hatásáról.(Ami olyankor jelentős,ha átöblíti a hengert úgy,hogy nincs égés).Nagyon fontos a pontos adagolás.
A nitrónál (metilalkohol ?) megint más a helyzet,egyszerűbb a benzinhez keverni és a befecskendező vezérlésén állítani.
A hengerenkénti befecskendezőknél is van párhuzamos,és szekvenciális.Ezek közt megint nagyon sok a különbség...
Komolyab tuninghoz mindenképp csak a hengerenkénti befecskendezés,és a hengerenkénti fojtószelep az igazi.M-es BMW-k.
Ennek persze ellentmondhatnak a Honda VTI 100-as literteljesítményű motorjai.Ezek szériában is megdöbbentő teljesítményűek.

Kisa

Előzmény: RAFi (140)