Az ősi sumer időszakot figyelembe véve 2 fontos tényezője van az isteneknek: minden isten termékenységisten és csak helyi isten rendszerek vannak. A sumerek kb. 3600 istenséget tartottak nyilván, de itt sok az átfedés. Városonként (Nippur, Lagas, Ur, Uruk, Eridu) más-más alakban tisztelték ugyanazokat az isteneket. De ez - számomra - még nem feltétlenül bizonyítja a sámánikus vonásokat.
Dumuzi annyira nem jelentős, mint pl. Innin, Enki és Ninhursag. Dumuzi - ismereteim szerint - Innin természetét egészíti ki, ő a juhok termőerejének megtestesítője. (a neve pontosan "Életet Létrehozó", amit később elferdítettek). A mítoszokban ő maga is pásztor, később átalakítják a sztyeppei növényzet istenévé. A Dumuzi végzete című siratóének szerint a déli hőségben a nyája mellett elaludt Dumuzi-t a az alvilág örödgei, a gallák ragadják el. A természet istenei viszont halálukban teljesednek ki, mert haláluk egyben az új termékenységi periodus kezdetét is jelenti. de ne felejtsd el, hogy itt nem emberekről van szó, (vagyis nem reinkarnációról), hanem természeti eseményeknek, dolgoknak, tulajdonságoknak megfeleltetett isteneknek.
Az alvilágot a sumer nyelv általában körülírja: Kur-nu-gi-a: Földje a nem visszafordulásnak; Kur: idegen Föld; Arali: az Alsó világ. Felfogásuk szerint az alvilág fordított világ: amit a földön szabad, azt nem lehet az alvilágban. A halottak általában nem térhetnek vissza, a határ az alvilág folyója, melynek neve: I-lu-ru-gu, azaz Az Emberrel Szembe Áramló Folyó. Érdekes, hogy az akkád mitológia már a "révészt" is ismeri: Ur-sanabi (Gilgames eposz). Viszont az egyiptomival párhuzamot mutat, hogy az alvilágba lekerülő ember isteni bírák elé kerül.
A jövendőmondás, a halott idézés az alvilágban élők privilégiuma volt, val'szeg ezért vélsz sámánikus elemeket felfedezni benne. De a sámán nem az alvilágba szállt le, hanem a szellemvilággal lépett kapcsolatba.
Innana alvilágba történő leszállása nem más, mint a temékenység "visszahozása", azaz Dumuzi, a termékenységet képviselő pásztor visszahozása, vagyis a természeti ciklusok változása. (amúgy meg istenekről van szó, nekik mindent lehet, azt is, amit halandónak nem)
Vagyis: bár eredetileg termékenység-központú a sumer birodalom, a sámáni dolgokhoz szerintem nincs köze, legalábbis semmilyen bizonyítékát nem olvastam még - eltekintve a te álláspontodtól, de ez engem nem mondhatnám, hogy meggyőzőtt.
UI: a sámánizmusról is beszélhetünk, kedvelem ezt a témát is:)