Mogorva Creative Commons License 2002.09.27 0 0 717
Üdv mesterek!

Segítség, de legalább tanács kellene. Sajnos hosszú lesz, mert röviden nem igazán tudom elmondani, előre is elnézést...

Az történt, hogy kis dízel olajkályhámmal elmentem egy magát adagolójavító mesternek hírdető szakihoz, aki amúgy nagyon rendes srác, de engem most nem ez érdekel. A szerkezet egy 10 éves turbodiesel PUG 205, 190 ezer kilométerrel (tényleg annyi...).

Annyi nyavajája volt, hogy az adagoló tetején lévő gázkar alól enyhén szivágott némi gázolaj, párszáz kilométer alatt olajos lett kicsit az adagoló teteje, illetve ami a kellemetlenebb, hogy a motor hosszabb tartós menet után alapjáratról elkezdett felpörögni úgy 1500-ig és jó hosszan akár egy percig is képes volt úgy maradni, mielőtt visszaállt normál fordulatra. Kivéve, ha nyomtam neki egy kövérebb gázt akkor szinte azonnal visszaesett.. Ez általában lámpánál vagy dugóban araszolva jelentkezett, utóbbi esetben néha kellemetlen volt, hogy mintegy helyettem nyomkodta a gázt, ami nem mindig szerencsés...

Én a turbovezérlés prolémájára gyanakodtam, mivel csak olyankor jött elő, ha tartósan 2500 feletti tempóban (mikor a turbo hatásos) megyek vele, de a mester szerint az nem okoz ilyen problémát...

Az adagoló Roto-diesel típusú (nem biztos, hogy ez a neve, de az biztos, hogy nem Bosch). A szaki szétszedte, kicserélt valami tömítéseket itt-ott és közölte, hogy semmi baja, a porlasztócsúcsok is teljesen rendben vannak, az izzítás oké, az olajszivárgás a tömítéscsere után megszűnt... Tessék vinni és használni. Ez volt tegnap délután.

Aztán ma furcsa dolgot észleltem... Először is az eddigi 1500 helyett egyszer-jétszer 2000-es fordulatig pörög fel... Jajj de jóóó... Ez még hagyján, mert viszonylag ritkán jelentkezik, ezzel együttélek.

Azonban azt vettem észre, hogy ha 100-110-nél (2500-as fordulat körül) odalépek neki, akkor elég rendesen füstöl... Finoman szólva.. Nem fekete füstöt okád, hanem inkább olyan szürkés ködszerűt látok a tükörben. Eddig alig láttam intenzív gyorsításkor sem effélét...

Ráadásul kis gázon, olyan 2000-es fordulatig (szűk ucában haladva, sshol a falak visszaverik a moorhangot, mondjuk 2-es vagy 3-as fokozatban, mikor még a gördülési és szélzaj nem myonja el) az eddigi korrektnek elfogadott franciás dízeles hang helyett szerintem jól hallható, olasz dízelekre jellemző fémes csettegő hangot ad, ami eddig nem volt. Olyan érzés, mintha üzemmelegen is hideg lenne a motor. Ha odalépek neki, a turbo elkezdi tólni és akkor már nem hallom.

Megy is rendesen, bár mintha 140 felett már kicsit lassabban érné el a 170 körüli végsebességet, de ez eléggé szubjektív dolog, tehát ezzel kapcsolatban nem panaszkodom. Viszont életemben először sikerült, igaz hajtós tempóban 150 felett szinte végig Kalocsa-Kecskemét-Kalocsa 180 km-es útvonalon, jópár sodrós előzéssel 9 literes átlagot etetni a géppel... eddig 8 fölé sohasem sikerült vinni ugyanilyen stílusban, tehát némileg nőtt az étvágya is.

Na, de leginkább is ez a csettegés az ami a ködölés mellett rettenetesen zavar. Először szelephangnak tünt, de aztán megállt mellettem egy Fiat UNO, na annak egy az egyben ilyen hangja volt, csak sokkal erősebben.... Valamint az tűnt fel, hogy eddig 4300-nál leszabályzott, míg most elpöröghet akár 4800-ig is!!

Visszamentem a mesterhez aki közölte, hogy semmit nem állított az adagolón, minek is tette volna, ha jól működött, valószínűleg a tömítések megjavítása után az eddig esetleges nem megfelelő nyomások itt-ott most korrekt értéken lehetnek és ezért lehet ez a hang meg a leszabályozási fordulatszám változása, ráadásul szerinte ez a 4800 a korrekt érték.. Khmmm..

Azt javasolta, hogy ha gondolom, szétszedi és csökkent az előtöltésem (mivel elmondása szerint ezen a típuson belülről lehet állítani nem kivűl, mint a Bosch adagolón) és akkor ez a hang megszűnhet. Jól van... Mindenesetre rákérdeztem, hogy ez valami műszeres méréssel történő beálítást jelent vagy tapasztalati úton, állítunk kicsit visszafelé???

Legnagyobb meglepetésemre, szerinte utóbbi a megoldás, mivel ezt "ÍGY szokták". Vagy valami hasonló, nem biztos, hogy jól értettem, de az egyértelmű, hogy nem műszerrel fog hozzá.

Mondtam, hogy majd jövő héten visszatérünk rá, mégsem akartam a szakértelmét rajzlaphegesztő végzettséggel és némi olvasottságom alapján kétsége voni, ezzel nyerve időt.

Úgy gondoltam, ha nagyon hülyeséget beszél és kihasználja, hogy sűlthal vagyok a kérdéshez, legalább ne állítgassa el mégjobban, megkérdezek előbb olyanokat akik mégiscsak hallottak már ilyesmiről.

Szóval tanács kéne, na.
A faszi egyébként a helyi megyei és városi volán buszait (jó sok...) is szervizeli, a szervize is a volán telephelyen van, tehát nyilván látott már adagolót, de ez nekem eu még nem igazán komoly referencia, láttam már sok "Bátor" embert a saját szakmámban...

Szóval mitévő legyek? Érdemes hozzányúlni, vagy csak ronthatok a helyzeten? Esetleg keressek mást, aki műszerrel áll neki? Van ilyen? Hol találok effélét KECSKEMÉT környékén, mert ahogy láttam ez az egyetlen ismert adagolószerviz errefelé, a másik momentán bezárt, mert a srác meghalt. :(

Végül is mi okozhatja ezt a megváltozott hangot, ha felteszem tényleg nem állított semmit? Érdemes most egy amúgy jól működő adagolóhoz hozzányúlni vagy szokjam meg a hangot? Milyen károsodást okozhat esetleg ez a motornak?

Tudom nem volt rövid, de hátha van itt aki ttud segíteni. plííz.