TLCCNS Creative Commons License 2002.09.20 0 0 632
Szevasztok!

Jó rég nem írtam ide. A nagy helyzet az hogy melóhelyet váltottam, most Pesten dolgozom. Ha valakinek nem válaszoltam bocsi, de a Terrás e-mailjeimet kb. kétnaponta olvasom (vagy legalábbis olvastam), ICQ nincs, saját gépem itt melóhelyen még nincs, saját albérlet még nincs stb... sz'al még futnak a tranziensek ;-).

(Más lapra tartozik, de szokás szerint nem bántam meg a váltást :-). Bár most egy darabig nem lesz embedded kütyü téma, helyette viszont lesz RS/6000 és AIX valamint Linux meg Solaris téma ezerrel. Nem rossz alkalom hogy végre otthon legyek Linuxban).
Akartam reagálni:

Csabo, a képekr?l már írtam magánban, sz'al elég pocsékak lettek. Az AntIQ még mindig jó party, de kevesen voltunk. És nem nagyon volt "felhozatal". Pár éve pl. még el?zs?rizték a zenéket, mert annyi nevezés volt. Most meg hát valahogy ezt sem kellett.

Bubis: (? vagy Maugli dobta fel a témát? ): 1 frame-es dolog: annak hogy korábban igyekeztek mindent egy frame-be zsúfolni, az a háttere hogy sokan dolgoztak digilejátszóval, vagy digiconverterrel (tulajdonképp szoftveres SID emulátor Plus/4-re, öreg Plus/4-es motorosok ismerik a témát). Namost, a 8501-es processzoron nincs NMI, a gépben meg nincs CIA2, mint a C64-ben. A digilejátszás sima id?zít?-megszakban megy.

Ekkor viszont vagy nincs rasztermegszak (a régi programokban többnyire nincs), vagy van, de osztoznia kell az id?zít?vel, "kézzel" eldöntve hogy mikor melyik megszak jött be (no, a régiek közül ilyen kódot nem láttam, nyilván mert macerás és lassú is mint a dög). A képerny?-id?zítéseket tehát IRQ nélkül kell megcsinálni (a zenelejátszó frame-enkénti hívását is).

Ha ilyen a program, elég macerás mindezzel egyid?ben olyan programot futtatni ami nem fut le egy frame alatt (ill. "majd valamikor" befejez?dik).
A régi vektor-demók rutinjai azért többnyire nem egy frame-esek, hanem úgy m?ködnek mint az "újabbak" (vagy mint a jelenlegi C64 vektorok). Ott van Steve "Silence" demója, vagy asszem Edhellon (SJP :-) ) is írt pár ilyen rutint annak idején. ...Ezekben a demókban persze nincs digi :-).
Digi téma: az ember ma fog egy gagyi Soundblastert meg egy Sound Forge-ot, vagy CoolEdit-et, ledigizi a kívánt részeket PC-n, a sz?kös memória helyett kényelmesen szerkesztve (sokszor ez sem kell, mert a stuff adott pl. CD-n nyers 16 bites hangminta formájában, vagy pl. mod-okból vagy XM-ekb?l kiszedve). A köv. lépés megváltoztatni a mintavételezési frekvenciáját (downsample...) a kívánt értékre (olyan 4-5 khz körül lehet "kevés" processzorid?vel lejátszani, kb. 10-15 körül pedig sokkal). Ezután kimented pl. raw 8 vagy 4-bites unsigned sample-ként, ha a program hagyja (ha nem hagyja akkor kimented akármilyen PCM formátumban és írsz hozzá C-ben, Pascal-ban vagy akár Basicben egy kb. tízsoros programot ami a forrásfile-t beolvassa és olyan formátumra konvertálja ami neked kell). Voilá!

(Célszer? figyelni arra hogy a hullám minél jobban közelítsen a dinamika-tartomány határaihoz, mert 4-bitesre lebutítva alapvet?en ez fogja meghatározni a lejátszás zaját).

Fejlesztés: asszem jobban jártok ha valamelyik "szabványosabb" cuccot használjátok, de pár éve magam is írtam egy segédprogramot fejlesztéshez. Ez a ComLink, letölthet? pl. innen: http://www.funet.fi/pub/cbm/crossplatform/transfer/CBM-to-PC/clink098.zip . DOS kell neki (vagy Win9x), egy jó parallel port + X1541 cable. Arra jó hogy amit PC-n megszerkesztesz és lefordítasz, azt villámgyorsan átküldd egy Plus/4-re és kipróbáld, majd kezdd elölr?l :-). Továbbiak a docban.

Assemblerként Table Driven Assemblert használok (már a SidWinder is TASM + ComLink párossal készült), de efelett asszem kicsit eljárt az id? és legközelebb (ha lesz ilyen) DASM-ot vagy AS65-öt használnék.
Tömörít?ként asszem a PuCrunch-nál nem találtok jobbat.

Kb. ennyi.

Üdv!,

L.