meszaros_laci Creative Commons License 2002.08.26 0 0 17
Tisztelt okarcsi,

Nem szeretném azzal kezdeni,hogy eddig nem találkoztam ezzel a nickkel és nem tudhatom ki vagy, hiszen az anonimitásnak ez a lényege.

Elnézést kérek egyúttal attól, akinek most a nickjére nem emlékszem, de a lényeg az volt, hogy a fórum éppen a szabad véleményalkotás helye. Valóban így van, és így van jól, de azért nem baj, ha megpróbálunk a talajon maradni (átvitt értelemben természetesen, hiszen ez egy repülő topic).
Először is "komoly" a dolog, hogy a légijárműveket vagy vizszintesen, vagy függőlegesen kell elkülöníteni egymástól. NEM KELL mindkettőnek meglenni. Igazad van minden útvonal keresztezi egymást a felülnézetben ezért vagy a vizszintes síkban kell eltériteni a légijárműveket vagy eltérő szinten kell őket repültetni.
Egy kis elmélet: A repülőgépek meghatározott légnyomás szerinti, azonos nyomású "szinteken" repülnek, akkor is, ha ezt szintnek és akkor is, ha ezt magasságnak hívják. Vagyis egy megadott alap légnyomáshoz képesti légnyomást próbálnak tartani (átalakítva magasságértékre)
Nos ehhez képest az az elvárás, hogy az azonos irányban (180 fokon belül) repülő gépek között 2000 láb, az ellentétes irányban repülők (a másik 180 fok) 1000 láb az elvárt magasságkülönbség. Vagyis, ha két légijármű között 1000 láb (ca. 300 m) magasságkülönbség van, akkor felülnézeben keresztezheti is egymást az útvonaluk (egyidejüleg egy pontot is képezhetnek felülről).
Amennyiben azonos nyomáson repülnek akkor az az elvárás, hogy 5 NM-nél jobban ne közelítsék meg egymást. Tehát vagy az egyik vagy a másik. Természetesen nem tilos mindkettő betartása.
Amit erről írtam az a radaradatok elemzése alapján történt. (Elnézést, hogy nem ezzel kezdtem, de régebbi fórum lakók számára tudott, hogy én a PoLÉBiSz vezetője vagyok, vagyis az ILLETÉKES).
Tehát az elkülönítés, mint fogalom a fentiek alapján létezik.
A 3. pontban csak azt próbáltam magyarázni, hogy az eltévedések (elkóborlások) valóban gyakoriak, ezzel szemben a veszélyes megközelítések nem. Természetesen, ha két légijármű 10 méterre elsüvít egymás mellett, az egy nagyon veszélyes dolog, de mi már az 5 NM-nél közelebbieket eseményként kezeljük és vizsgáljuk, sőt erről a gépen automatikus feljegyzés készül, tehát elsumákolni sem lehet. Ezért figyelemre méltó, hogy a BA nem jelentett ilyet, mert, ha volt, akkor otthon megmogyorózzák és ezt nem kockáztatja, mert miért is tenné.
Szóval eddig a tény, hogy egy pilóta vizszintesen nem pont ott volt, ahol lennie kellett volna, de megközelítette egy másik légijármű repülési útjának függőleges vetületét, anélkül, hogy a magasságuk közel került volna egymáshoz.

Előzmény: okarcsi (15)