Törölt nick Creative Commons License 2002.08.07 0 0 539
Mikor kiállva tekersz a görgőn, nem szokott megcsúszni a kerék ?

Nem.

speciális kiállós tekerést

Végülis annyi a lényege az egésznek, hogy ilyenkor bár kiállok a nyeregből, nem egyenesedek fel, sőt: a fékváltókarokat markolva ráhúzom magam teljesen a kormányra, úgy, hogy az alkarom vízszintes, vagy a könyököm lejjebb van a csuklómnál. Rohadt erősen kell markolni, hogy a vállak ugyanabban a pozícióban maradjanak. A csípőm szintén ugyanabban a pozícióban tartom, így az egész nyomás ereje a tekerést szolgálja, és nem azt, hogy engem emeljen fel. Ebből az lesz, hogy a bringa nem kezd el jobbra-balra dűlöngélni, hanem továbbra is egyenesben marad, annak ellenére, hogy jóval erősebben nyomom a pedált. Pörgetve kell tekerni. A combnak szvsz kb 4-6x olyan erőt kell kifejteni, mint egy normál kiállásnál, ez nagyon kiégeti az izmot, ezért én max 1-2 km-es emelkedőknél használom, de 10-13%-os emelkedőn még gyönyörűen fel lehet menni az eredeti tempódnál gyorsabban. Sajnos ez után muszáj leülni és pihenni, legalább ugyanekkora távot, úgyhogy hosszabb emelkedőn nem lehet használni, illetve ha nincs elég pihenőidő utána, akkor is szar. De dimbes-dombos utakon (például Zalában) nagyszerű időket lehet így menni.

a kiállva tekerést hogyan csináljátok ? Dülöngél a bicaj jobbra-balra vagy egynesen tartjátok ?

Én igyekszem egyenesen tartani. Sokkal nagyobb erőt lehet így kifejteni. Ha már nem tudom egyenesen tartani, akkor az annak a jele, hogy vagy fáradt vagyok, vagy túl meredek az emelkedő, vagy túl kemény áttételt választottam.

A feneketek (felsőtest) mozog-e fel-le, tehát a térd kevésbé hajlik vagy inkább a térd hajlik jobban és a felsőtest kevésbé mozog függőleges irányban ?

Ha testsúlyból hajtasz (mozogsz fel/le és nem a lábad dolgozik), az sokkal könnyebb az izomzat számára, de sokkal lassúbb (-5km/h?) tempóval tudsz csak így tekerni, bár tovább. Plusz (ez lehet, hogy nincs így, csak megérzés) így gyorsabban ki lehet nyírni a monoblokkot. Mindenesetre én az emelkedő hosszúságának függvényében választom meg a tekerési stílust. Ha hosszú lesz, vagy csak túrázok, és inkább pihenni akarok, mint széthajtani magam, akkor inkább testsúlyból nyomom.

Inkább tapostok, inkább húztok vagy ideálisan, körpályán tekertek ?

Ha rövid az emelkedő, akkor körpálya (de ez kiállva übernehéz), ha hosszú, akkor taposok. Ha nagyon nagy az emelkedő (13%+), akkor általában testsúlyból lököm a pedált, és közben húzom a másikat. De minden esetben a karommal átvállalok annyi munkát a lábamtól, amennyit csak tudok (ezzel lehet jó kis tricepszet csinálni :o))

Előre döltök vagy hátra, vagy ?

Lassú tekerésnél előre úgy, hogy a felsőtestem kb ÉNy irányba mutat. Ha a fent említett technikát használom, akkor szinte vízszintes a felsőtestem, és a fejem kb az első kerék tengelye felett van.

Hol fogjátok a kormányt ?

Kizárólak a fékváltókaroknál. És egyébként itt jó a Sora, hegymenetre szerintem messze a legjobban megkonsruált fékváltókar, pontosan a kis pöcök elérhetősége miatt, és amiatt, hogy még csak véletlenül se tudod elrontani a váltást azzal, hogy pl lecsúszik az ujjad a kiskarra. Szerintem.

Mikor felértek a dombtetőre, fennsíkra és visszaültök a nyeregbe, visszaváltotok-e könnyebb áttételre vagy nyomjátok tovább ugyanazon ?

Én felérés után még egy kis ideig maradok kiállva, amíg fel nem pörgetem a pedált a megfelelő fordulatra, utána váltok kb 2-vel, 3-mal keményebb áttételbe. Miután felérek, sose váltok vissza (minek, a nehezén már túl vagyok). Szerintem inkább a hegynek fel kell visszaváltani, és pörgetni ezerrel.

Előzmény: facsega (533)