hmsoft Creative Commons License 2002.07.28 0 0 54316
Marokcsapágy-téma, carszkojeszelói változatban.

A tehervonati mozdonyok (100..110 km/h) ezt kapták, 23,5 t tengelyterhelésig bezárólag.
A gyorsvonatiaknál ez már nem felelt meg. Egyfelől voltak a Skoda gyorsvonati villamosmozdonyok, a maguk hajtásrendszerével, de nézzük inkább az "echte oroszokat".
Először jött a TE7, 140 km/h, 21 t tengelyterhelés, a TE3 gyorsvonati változata. Ugyanúgy marokágyas volt, de nem is kellett tartósan 140-nel mennie. A TE10 140 km/h áttételezésű, személyszállító vonati vontatásra átszabott változatainál (TEP10, TEP10l) a helyzet hasonló volt - nem kellett órákon át folyamatosan 140-nel menniük, így működőképes volt a marokágy.
Aztán megjelent a TEP60, 160 km/h max. sebességgel, amely sebesség itt már komolyan volt veendő, minimum tartós 140-es sebességet figyelembe véve, de akár tartós 160-asat is. Ez csőtengelyes volt, de úgy, hogy a vontatómotor az egyik oldalról a csőtengelyre támaszkodott - vagyis a csőtengely és a keréktárcsa közötti csuklókarok folyamatosan felvették a fél motortömegnyi tömeget, rugalmas elcsavarodás formájában.
A TEP70-esnél már a megszokott, kardántengelyt alkotó csőtengelyes hajtás valósul meg, a vontatómotor mindkét oldalról rugalmasan a forgóvázkeretbe függesztett (160 km/h). Ugyanez a helyzet az újabb kolomnai konstrukciókkal.
(A villamos motorvonatoknál régtől fogva rugalmas hajtás valósul meg, ahol csak a (mozdonyhoz képest jóval kisebb) tengelyhajtóművet kell hordoznia a kerékpárnak, a vontatómotor rugalmasan a forgóvázkeretbe függesztett.)

Ami az európaitól merőben eltérő irányzat, az a csőtengelyes hajtás alkalmazása a nagyobb (25 t) tengelyterhelésű (és tengelyenkénti teljesítményű), tehervonati mozdonyoknál (pl. VL15, Vl85, 2TE121). Itt ugyanis, a korábbi kísérletek során a marokcsapágy fehérfém bélése, többszörösen módosított anyagszerkezet mellett is, a virbációk és a terhelés hatására sérült, de ráadásul nem olvadt-kenődött, hanem szétrepedezett és szinte morzsánként kiszóródott, ezek után a csapágy természetesen működésképtelenné vált. Ezen a ponton már a tehervonatiaknál is le kellett tehát mondani a marokágyról.

hm