TLCCNS Creative Commons License 2002.07.11 0 0 322
Szasztok!

Már két utalást kaptam hogy megy egy jó Plus/4-es fórum. Nem hagyhattam ki hogy be ne nézzek ;-).

Csabó: gratulálok a babához! :-). A képet meg küldöm, mihelyst kezembe akad egy digitális fényképező (rájöttem hogy nem is egyszerű normális képet találnom).

Volt egy-két dolog amit emlegettetek.

FLI, meg 80x50-es mód. FLI-t programoztam, 80x50-et nem. Eléggé sajátságos a dög. Észvesztő huncutságokra képes ha valami nem pontos. Ahogy írtátok, két "bad line" van egy karaktersorhoz -- azaz egy 80x50-nél 4 rasztersoronként kettő lesz. Zabálja az időt; viszont van független szín-és fényerő :-).

Egyébként minden csak pontos időzítésen múlik (a többi sima $ff06 magic :-) ). Épp mint 64-en.

Az a függetlenül frissített szín- és fényerő infó amiről asszem András írt eléggé érdekes jelenség :-) (ha kéznél van a rutin, megnézném :-) ). Lehet hogy olyasmi okozza, mint C64-en a DMA delay effectet, hirtelen ez ugrik be róla. Hogy tényleg mi, a szél tudja :-O. (A TED asszem nem fog az emulátor-írók kedvencei közé tartozni ;-) ).

Oldalkeret-bontás: A keretet el lehet tüntetni, pontosan úgy mint 64-en. Csak nincs mit a helyére rakni :-( (nincs sprite). A lehetőség Plus/4-en inkább $ff1e manipuláció, és ez is leginkább bitmap módban, mert ott nem kötött a soronkénti byte-ok száma. Larry írt egyszer egy oldalkeret-leszedő rutint, szintén bitmap módban ment. Én is kísérleteztem vele, de sosem lett tökéletes, viszont olyat néha csinált a TED manipuláció, hogy a proci néhány 10 byte beolvasásának idejéig nem 'látta' a memóriát ;-). Na itt adtam fel.

Képernyőkeret-leszedés meg ilyenek (asszem András írta hogy kísérletezett vele): nagyon jól manipulálható, csak arra vigyázzatok hogy a frame-enkénti sorok száma lehetőleg ne változzon. Ha kevesebb sor van, akkor nagyobb, ha több, kisebb a képfreki -- nem baj, de némelyik TV nem jeleníti meg. A másik, hogy $ff1d-t lehetőleg kettővel osztható számú sorral léptessétek odébb -- ha a váltás páratlan számú, az gáz mert a PAL színkódolás soronként inverz fázisú színsegédvivőt használ, és a váltás után a TED egyik pillanatról a másikra a várttal ellentétes fázisú színjelet fog generálni. Azaz a színek "ellenkezőre" váltanak (a YUV színtérben :-) ), amíg a PAL dekóder a TV-ben rá nem jön hogy mi újság :-).

Azt nem tudom, hogy ez a fázis-inverzió soron _belül_ is működik-e. Egy biztos, a következő sor színe már inverz.

(NTSC-ben lehet hogy nem, azzal nem kísérleteztem. Az NTSC más.)

"Igazi" interlace mód: Meg lehet csinálni :-). Kísérleteztem vele. Ugyanazzal van gáz, mint fent. A korrekt interlace módhoz a függőleges képvisszafutás-jelet (VSYNC) kell manipulálni (a néhány fekete-fehér sor a képernyő "alján", ami normálisan nem látszik). Eddig nem tudtam elérni hogy a VSYNC is jó legyen - és emellett a PAL színek ne kapjanak hülyét :-(. Ezzel utoljára tavaly foglalkoztam, akkor odáig mentem hogy egy digitális panellal bemértem egy Amiga laced és nem laced képjelét, aztán ugyanezt a Plus/4-en is. Aztán "eltérítettek". Mint mindig. B@sszuskulcs.

(Ha jól meggondolom, először valami tíz éve, '92 végén írtam fel egy papírra a szobám falára, hogy a C-16-nak sikerült 320x400-as felbontást produkálnia. ...Kicsit bosszant. Nem. Nagyon.)

L.