Tudod mennyibe kerül egy Ericsson központ, vagy egy méter légkábel kihúzása, mennyibe kerül az az áram, amivel azokat a berendezéseket működtetik, amelyek lehetővé teszik Neked, hogyha felveszed a telefont abban vonal van, mennyibe kerül a működtető munkások, az üzemeltetést támogató számítógépes rendszerek, a callcenterek fenntartása a 143-nál, vagy a 1212-n.
SZVSZ ezek a szavak ismét a parasztvakítás fogalomkörébe tartoznak!
Szeretném, ha elmondanád, hogy milyen sűrűn is adnak át kis hazánkban újabbnál-újabb telefonközpontokat?!
A 90-es évek elejétől folyamatosan ilyeneket építettek és az ezredfordulóra be is fejezték. Anno '93-ban azért kínálták olcsóbban a bekötést, hogy ugyan legyenek már hajlandóak beköttetni az emberek a telefont, hogy ezek a központok valamennyire ki legyenek használva. Utána rá pár évre emiatt a második vonalas bekötést kedvezményezték, hogy ne legyenek annyira kihasználatlanok. Utána indult a Mindenkinek csomag, amelynek hatására már nem kellett annyira tukmálniuk az emberekre a bekötést, mert amiatt csökkent a központok kihasználatlansága.Kérdem én: ha ezután egy percet sem telefonálok és visszamondom a Bázis csomagot, akkor a központok kevesebb áramot fognak fogyasztani éjszakánként? Van rajtuk talán stand by kapcsoló? Az ott dolgozók kevesebb bért fognak kérni? Vagy, hogy csökkentse a Matáv a "veszteségeit", kirúgja őket? Elvégre kevesebb elektron áramlik a vezetékeken és a berendezésekben, így azok kevébbé kopnak, nem mennek tönkre!
A mobilcégek sokkal nagyobb haszonkulccsal dolgoznak, ezt miért nem kéri senki számon?
Igazad van, miért is nem kéri?!
1. Talán csak azért nem, mert némely helyzetben az áraik alatta vannak a Matávénál.
2. Talán azért, mert az első mobilos cég hivatalosan 95-ben alakult és a nulláról kellett indulniuk. A Matáv, mikor megkapta a koncessziót, kapott egy kész, többé-kevésbbé működő hálozatot. Ennek a folyamatosan termelődő hasznát is vissza tudta forgatni a fejlesztésekbe. Nem a koncesszió megkapásának a pillanatába cserélte le egyből a régi központokat és húzott ki mindenhova vezetéket.
3. Talán azért, mert a mobilcégek nem álltak meg a fejlődésben. Már a kezdetektől lehetett a beszélgetés mellett SMS-ezni is. Utána folyamatosan bővítették a lehetőséget - adatátvitel, GPRS, MMS, stb. Ezek lehetővé tétele mind pénzbe került! A Matáv pedig csak most próbálkozgat az esetleges SMS küldéssel.
4. Talán azért, mert bárhova is megyek az országba, elérhető vagyok. Nem véletlenül több a mobil, mint a vezetékes telefon. Valahogy a fiatalok álma nem egy saját, különbejáratú fővonal! A mobilt a zsebpénzéből is fent tudja tartani. Viszont, ha lenne egy, havi 2000 körüli általánydíjas csomag, amire más nem költség nem rakódik, akkor lehet, hogy inkább vezetékest kérnének! :-)
5. Talán azért, (ismételten mondom), mert bárhova mehetek a mobillal! Próbáldd meg ezt egy vezetékessel! Egy költözködéskor mennyi időbe és pénzbe kerül az, hogy a vonalat átszereljék a másik lakásba!
6. A mobilhálózaton belül a másik hívása ugyanannyiba kerül akkor, ha egy településen lakunk és akkor is, ha az ország túloldali szegletében. A Matávnál még az azonos körzetszámúaknál is más tarifák szerint kell fizetni, mégha csak párszáz méter is válaztja el egymástól a két települést!