DcsabaS_ Creative Commons License 2002.06.26 0 0 762
Kedves Silan(739)!

Nekem afelől nincs kétségem, hogy az ember keze közvetve aktív szerepet játszik a kerék mozgásában (visszacsatolás és hasonlók), de ez a légáramlás, a turbulenciák befolyásolásán keresztül történik.

Egy műkéz hatásoka könnyen lehet rosszabb, hiszen műkézzel csak durvábban tudunk beavatkozni, még ha van is visszacsatolás. Ezért a műkezes kísérleteket én inkább kuriózumnak látom, mint perdöntőnek.

(Amúgy a hőmérsékletkülönbség is csak közvetve számít, közvetlen tényező csupán a légáramlás. Ezt pedig NEM csak a kezünk melege tudja kelteni, van az nélküle is bőven.)

*********
Kedves V.László(740)!

Javaslod:
"Tehát én azt mondom, legyünk a kerékkel jóindulatúak, és próbáljuk meg a feltalálója helyett igazolni (vagy legalább is nem azonnal elutasítani), hogy valóban tudja azt, amiről szól a történet. "
Ismerve Egely György némely egyéb munkáját, egyetlen porcikám sem kívánja, hogy én az ő hagymázas elméleteit próbáljam meg bizonyítani.

Írod:
"... de hát eddig erről szó sem volt, hogy lézersugár világítaná meg, vagy mágnest pörgetnénk körülötte, úgy hogy ezeket a hatásokat nyugodtan elhanyagolhatjuk a kerék forgása szempontjából. ..."
Írtam már, hogy ha a légáramlás meg volt akadályozva, akkor a kerék sem forgott - leszámítva a kísérletezésnél előállított különleges effektusokat!

Folytatod:
"Ha a légáramlatot is sikerülne elhanyagolható szintre csökkenteni (miért is ne sikerülne?), és a kerék ezután senkinél sem forogna, akkor nyugodt lennék.
Azt nem mondhatjuk, hogy a légáramlás kizárása esetén senkinél sem fog forogni, hiszen mint írtam, löködés, rázkódás, elektrosztatikus feltöltődés, és erős fény is okozhat mozgást. Csak ha valaki ezeket is kiküszöböli, akkor lesz igaz, hogy a légáramlás kizárásával a kerék nyugalomban marad. De akkor igaz. Szóval, ha van itt valamilyen különleges "vitalitás", mint kölcsönhatás, akkor az a levegő mozgását befolyásolja és nem a kerékét. A kereket már a levegő forgatja.

Írod:
"Azonban ahogy a tévében láttam megforgatni a kereket, az ránézésre sokkal dinamikusabban indult el, majd váltott forgásirányt, mint amit a kialakuló meleg légáramlatoktól elvártam volna, hogy mozgásba lendülnek."
3 dolgot mondanék:
1.) Amikor kinyitsz egy második ablakot és így huzatot csinálsz, akkor nem a nyitott ablakok mozgatják a levegőt, csak utat engednek neki.
2.) A látszólag nyugalomban lévő levegőben is meghökkentően gyors légáramlások tudnak lenni. Feltétlenül javaslom, hogy füstölj egy kicsit!
3.) Az örvényeknek nem a teljesen nyitott, nem is a teljesen zárt tér kedvez, hanem a "félig-meddig nyitott". Amikor a légáramlás útjába kerül valami.

*********
Kedves Iván Gábor(749)!

Eszerint nagyjából egyetértünk. Annyit fűznék hozzá, hogy a fizikában az új mennyiségeket/kölcsönhatásokat jól meghatározott mérési, vagy számítási utasítások segítségével definiáljuk. A vitalitás mérésének az Egely kerékkel történő megvalósítása nem felel meg e célnak, ugyanis a zavaró körülmények kiküszöbölése után nem marad mérhető effektus. Így hát a "vitalitás" továbbra is ismeretlen tényezőnek tekintendő.

Előzmény: Silan (743)