Törölt nick Creative Commons License 2002.04.26 0 0 15
Teljes hosszában épül az M3-as sztráda

Az eddigi legnagyobb nyertes Polgár; tervezik a Nyíregyházát elkerülő K-i és Ny-i utat

MARIK SÁNDOR

Nyíregyháza (KM) - A remek idő kedvez az útépítőknek, köztük a megye számára kulcsfontosságú autópálya, az M3-as építőinek is. Szinte a teljes Füzesabony-Polgár közötti szakaszon dolgoznak.

Körképünkben az április végi helyzetet mutatjuk be. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója tájékoztatása szerint az M3-as autópálya új szakaszának építése nemcsak folyamatos, hanem nagy lendületet is vett. Az építkezés változatos képet mutat: aszfaltozást, földmunkát, rézsű- és felüljáróépítést egyaránt végeznek. A Tisza-hídon a pályalemezeket betonozzák. Emődnél az M30-as - Miskolc felé haladó - autópálya-csatlakozás épül. Polgár határában a majdani ideiglenes végpont környezetében is megkezdődtek a munkák; jelenleg semmi nem akadályozza, hogy a tervezett november végi időpontra az átadás megtörténjen.

Ipari és pihenőpark

Akik most Nyíregyházáról a főváros felé autóznak, Polgár határában találkoznak először a sztrádaépítés jeleivel: csomópont, felüljáró, út épül nagy ütemben. Ez azonban még nem maga a sztráda, hanem a Polgárt elkerülő, mintegy hét kilométeres új út, amely a 35-ös úttól (a Tisza-híd közeléből) indul, keresztezi a 36-os (nyíregyházi) utat, a vasutat, majd ismét a 35-ös (debreceni) utat, mielőtt elérné a sztráda csomópontját. Mindezek az év végi sztrádaátadásra szintén elkészülnek - tudtuk meg Oláh Józseftől, Polgár polgármesterétől.

Polgár máris az építkezés nagy nyertese. Az autópálya ideiglenes végpontja közelében 60 hektáros ipari park épül, ahová már most befektetői szándékkal érkeznek egyebek mellett amerikai és japán cégek. Ők mondják: a kelet-magyarországi térség meghódításához nincs alkalmasabb hely számukra a három megye határán lévő és a megyeszékhelyektől körülbelül egyenlő távolságban lévő Polgárnál.

Még egy párját ritkító különlegességet is kap a kilencezer lakosú város az autópályával. Európában csupán Franciaországban van olyan pihenőpark, amilyen Polgáron készül az M3-as autópálya mellett. A 4,7 hektáros területen számos idegenforgalmi látványosság fogadja majd a látogatókat. Ott lesz a város határában egy évtizede folyó régészeti feltárások leleteiből rendezett kiállítás és a település múltját bemutató tájház. A könnyedebb szórakozás híveinek is kedveznek, mert sportcentrum és horgásztó is lesz a pihenőparkban. Egy, a nagyobb kulturális eseményeknek helyet adó szabadtéri színpadot is építenek - mindezt már ez év őszén felavatják.

Megyei területeken

Megyénk autósait persze még jobban érdekli a Polgár-Nyíregyháza közötti szakasz. Arról korábban többször hírt adtunk, hogy készül a részletes környezeti hatásvizsgálat, amely elengedhetetlen része az útépítési engedélynek. Siroki Valériától, a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség osztályvezetőjétől megtudtuk: a részletes hatásvizsgálatok a B és Dnyomvonalakra, valamint a két útvonal összekötését szolgáló szakaszra elkészültek, most tart az elbírálás, tehát jelentős fejlemények történtek az utóbbi hónapokban.

Nagyon fontos a Nyíregyházát elkerülő keleti és nyugati összekötő út, amelyet a budapesti UVATERV szakemberei terveznek. Szanati László irányító tervező elmondta: a két út és az autópálya mintegy Ualakban fogja körül Nyíregyházát, és vezeti minden irányból a sztrádára az átmenő forgalmat. A keleti út a 4-es főúttól az épülő autópályáig terjed. Ez a rész már zöld utat kapott a környezetvédelemtől, és a következő fázis, az útépítési engedélyezési terv készül. A területek igénybevételével, a megközelítési lehetőségekkel, a közműkiváltások lehetőségeivel foglalkozunk. A nyugati út - amely a 38-as úttól, Nyírtelek határából indul és szintén az épülő autópályáig terjed - még csak tanulmányterv-szinten van a rajzasztalokon, az egyeztetések, véleményezések zajlanak a konkrét nyomvonalról; a tervezés folyamatos.

Autópálya kitérő nélkül?

A Polgár-Nyíregyháza szakasz jövőjébe alighanem ismét beleszól a politika, amely - ellenkező előjellel - a pródi kanyar beiktatásával korábban megosztotta a szakma és a köz véleményét egyaránt. Már a két választási forduló között voltak puhatolózó megbeszélések: hátráltatná-e az építkezést, ha visszatérnének a nyomvonal eredeti A vagy Bváltozatához.

Szakemberek egyelőre hivatalosan nem vállalják a nyilatkozatot, de hivatkoznak arra: a korábbi szocialista-szabaddemokrata kormány teljesértékű autópályát tervezett Polgár és Nyíregyháza között, mindenféle kitérő nélkül. Az ehhez történő visszatérés a választási kampányban is helyet kapott. Többek véleménye: Nyíregyházára az autópálya 2006-ban érhet el, számottevő különbség nem mutatkozik egyik változat javára sem. Nem beszélve arról, hogy az eredeti nyomvonalra évekkel ezelőtt elkészült egy hatástanulmány, azt viszonylag könnyen hozzá igazíthatják az időközben szigorúbbá vált követelményekhez.

Az utóbbi napok fejleménye, hogy Debrecen nagy erőfeszítéseket tesz a 33-as (hortobágyi) út szélesítése, felújítása érdekében, ami 822 millió forint értékű munka. Ha az elkészül, Debrecenből nem lesz értelme használni a Budapest felé hoszszabb pródi M3-as útvonalat.