alejandro_magno Creative Commons License 1999.03.07 0 0 221
AZ ELSO ÍR GYOZELEM 16 ÉV ÓTA! - EDDIE IRVINE BEÉRKEZETT! - HAT JORDAN VERSENYZO AZ ELSO HAT HELYEN!

Eddie Irvine 50. Ferraris futamát gyoztesként ünnepelhette. Hogy történt ez az eddig példátlan esemény? Valahogy így:
A verseny úgy kezdodött, hogy nem kezdodött. Mivelhogy a Stewart csapat égett. Herbert és Barrichello motorja is úgy túlhevült, hogy átégette a borítást és diszkréten füstölgött a bemelegíto kör után. Rubens így mondott búcsút eloször a 4. helynek: a boxból indulhatott a mezony után.
A második rajt elott már az új felvezeto kör sem sikerült mindenkinek: Schúmit is meg kellett tolni (a váltó krepált be, mint a legutóbbi futamon Japánban. (Már a legelso versenyén is tönkrement a kocsija váltója a rajtnál...) Így került o is a végére, de azért a szintén beragadt Takagi és Barrichello elé.
A rajtnál azután Hakkinen és Coulthard lott ki, mögöttük Irvine és Frentzen, majd Ralf és Fisichella sorolt Trulli, Villeneuve, Diniz és Zonta elott.

MSch azután az szépen dolgozta magát elore a 17. helyrol (Hill, Herbert és Alesi kihullott az elso körben), miközben Hakkinen és Coulthard - körönként majdnem két másodpercet ráverve a mezonyre - körözött méterekre egymástól, felváltva futva a leggyorsabb köröket. Kicsit a tavalyi Japán futamra emlékeztetett az egész, mígnem a 14. körben Zanardi behúzott tankolni. 6.2 - nem rossz. Coulthard is bejött, o azonban begurult a harmonikaajtó mögé: hidraulikai probléma. Közben Villeneuve elhagyta a hátsó szárnyát és bemutatott egy ketto és fél fordulatos pörgést. (Számomra meglepo módon ez az egyetlen szárnytörés történt a versenyen.) Sajnos a korlát is beleszólt, így azután Lilahaj kétszínu torpedója bágyadtan múlt ki a boxbejáratnál.
Ekkor a sorrend így nézett ki: Hakkinen-Irvine-Frentzen-R. Schumacher-Fisichella-Trulli-M. Scumacher-Barrichello-de la Rosa-Diniz-Takagi-Wurz...
És bejött a Safety Car, hivatalosan a Villeneuve utáni takarítást biztosítani, valójában az ausztrálok ezzel pörgették fel a versenyt, összehozva a mezonyt. Zonta buta módon elment tankolni, a többiek pedig vonatoztak a Pace Car mögött.
A 17-körben a Safety Car kiment. Hakkinen autója meglepo módon nem bírta a repülorajtot és egészen lelassult. Irvine persze rögtön kapcsolt és elhúzott. Frentzen és Ralf egy kicsit
vitatkozott, míg Fisichelláék Trullival tologatták egymást. Ennek nyomán az elobbinek lógó bajusszal kellett a boxba hajtania.
18. kör: Irvine-Frentzen-Trulli-R. Schumacher-M Schumacher-Diniz- ...
Hakkinen bement a boxba, meg is csinálták a kerékcserét + a tankolást, de az autó nem nagyon akart elindulni, majd visszajött ugyan, de ...
Hakkinent a 19. körben lekörözték...
Zanardi pedig miután szélesen fordult, kirepült és átszabta egy kicsit a Williamsét. Nosza a Safety Car újra beiramodott a pályára, Barrichello, majd Gené és Trulli pedig ki a boxba. Hakkinen ezt a lehetoséget már nem tudta kihasználni: a 22. körben beállt a másik M-M mellé.
Két körrel késobb Panis búcsúzott, majd a második repülorajt után Trulli lökte ki Genét, miközben saját "szárnyalására" is pontot tett a kavicságy (25. kör).
A biztonsági autóval megtámogatott takarítás nem sikerült vmi fényesen a pályamunkásoknak, mivel Michael Schumacher egy szárnydarabra futva összetörte a jobb elso szárnyát és defektet kapott a jobb hátsó gumija. Nem adta fel, de a negyedik hely persze oda volt ... Kezdhette a küszködést újra a 12-rol.
Wurz tankolt egy 12.3-ast.
A 28. körben az addig profi módon robogó, ámbár fityego elso szárnyú verdát navigáló Diniz is lehúzott szépen finoman a korlát mellé.
Egy körre rá Wurz állt meg egy a korláton kitcsorbult hátsó kerékfelfüggesztéssel.
Rubens Barichello ekkor már megint a negyedik helyen robogott! De nem sokáig, mert kimértek a fejére egy 10 másodperces veszteglést a boxban.
32. kör: Irvine-Frentzen-R. Schumacher-Takagi-Fisichella-Badoer-...
Takagi (11.0), majd Ralf(10.4) és Badoer is megitatták és megpatkoltatták a paripájukat, utánuk pedig Irvine (10.4) és Frentzen mutatott be egy félelmetesen gyönyöru szinkrontankolást. No igen ám, de mikor kiértek a boxutcából, Fisichella nem befurakodott közéjük!?! Sot, még Irvine-t is meg akarta elozni! Eddie azonban tudta, hogy most vagy soha (most nem kell Schúmit elengednie, mint máskor) és a csodával határos módon a hideg gumikon sem csúszott ki a paprikás hangulatban támadó Fisichellát blokkolva.
Giancarlonak néhány kör után abba kellett hagynia a hosködést: a boxba hajtott (39. kör - 10.6), majd MSch is, de o csak átrobogott rajta. Csak a következoben kapott a paripa zabot, új patkókat és meglepo módon új gyeplot is, de eközben is eltelt 15 drága másodperc és az egy körrel korábbinál is le kellett lassítani (a csapatfonök túl korán adta ki a behívó utasítást.)
A 39. kör után ez volt a helyzet: Irvine-Frentzen-R. Schumacher-de la Rosa-Fisichella-Takagi.
Azután a 40. körben de la Rosa is bement tankolni (8.5).
Barrichello újra megelozte Takagit, majd egy kis üldözosdi után a másik Arrows matadort, de la Rosát is, akin addigra Fisichella is régen túllépett.
A 43. karika után az élmezony: Irvine, Frentzen-R. Schumacher-Fisichella-Barrichello-de la Rosa-Takagi-...
Ebben a körben szállt ki Luca Badoer az addig meglepoen jól futó Minardi-Fordból.
Schúmi ezidotájt már rájött, hogy nem sok pontot visz ma haza, így lelkesen tesztelte a Ferrarit, meg is futotta közben a verseny leggyorsabb körét.
Ezután minden talpon maradt versenyzo igyekezett hazaérni, kivéve Zontát, aki hülye módon felgyorsított és néhány körön át vezette a mögé megérkezett Irvine-t, mígnem a 49. körben elfüstölt a Supertec aggregát a feneke alól.
Más már nemigen történt, persze Frentzen nem maradt le nagyon, ha Irvine esetleg megcsúszik, hát elévághatott volna, de a biztos 6 pontot nem kockáztatta az élete elso sikeréért tigrisként harcoló Irvine-nal szemben. Ralf Schumacher tole eddig ismeretlen Niki-Lauda-stílusban az autót kímélve, de hibátlanul autózott a dobogóra.

Több, mint figyelemre méltó, hogy mind a hat pontszerzo helyen aktív, vagy egykori Jordan pilóta ért célba: Irvine ´93-95-ben 32 versenyt futott náluk Hart és Peugeot motorokkal, Frentzennek ez volt az elso futama velük, Ralf Scumacher 33 versenyen indult Jordan-Peugeottal, ill. Jordan-Mugen-Hondával tavaly és tavalyelott, Giancarlo Fisichella ´97-ben 17 futamot abszolvált a Jordan-Peugeot kormánya mögött, Rubens Barrichello pedig nem kevesebb, mint 64 futamon indult Jordan színekben Hart és Peugeot motorral ´93 és ´96 között, Pedro de la Rosa pedig tavaly volt a Jordan-Mugen-Honda tesztpilótája.

Utoljára 1983 márciusában született ír F1-es gyozelem, akkor John Watson nyert Long Beach-ben egy McLaren-Forddal.
Érdekes, hogy bár Eddie sisakján Írország jelképe, zöld lóhere látható, mégis a brit zászló kúszott fel a God Save the Queen alatt ...

Szimpatikus verseny volt: nem akadt egyetken világbajnok sem a pontszerzok között és a hat "pontos" helyen hat csapat pilótája futott be.

Ha a McLarenek kiesnek, nagyon szépen együtt van ez a mezony ...

Jók: Hakkinen, Coulthard és Michael Schumacher, akik megnyerhették volna a versenyt csak a technika hibázott alattuk, Irvine, aki meg is nyerte, Frentzen és Ralf Schumacher, aki végig a mezony elején mentek halálos nyugalommal, de la Rosa, aki élete elso versenyén pontot szerzett és Barichello,akinek háromszor is sikerült visszaküzdenie magát az élmezonybe.
Rosszak: Herbert, Panis, Alesi, tolük ez a teljesítmény nulla, Takagi, aki csak a szerencséjének köszönheti, hogy beért annyi csúszkálás után, Zanardi, aki lassú volt, rosszkor cserélt és nem tudott a pályán maradni és Wurz, aki kedvetlen autózgatás után a falra mászott.
Közepesek: Villeneuve, Hill, Badoer, Gené, Diniz és Fisichella.
Hülye: Ricardo Zonta, aki széthajtotta a motorját csak azért, hogy Eddie Irvine le ne körözze.
Bunkó: Jarno Trulli: aki eloször kilökte Hillt, azután Letörte Fisichella elso szárnyát, majd roszkor cserélt kereket, ami után Badoert is kinyomta a pályáról.

Az eredmény:

AUSTRALIAN GP :

01. IRVINE Ferrari 0'00"000
02. FRENTZEN Jordan Mugen-Honda 0'04"900 + 0'04"900
03. R.SCHUMACHER Williams Supertec 0'10"200 + 0'10"200
04. FISICHELLA Benetton Playlife 0'33"100 + 0'33"100
05. BARRICHELLO Stewart Ford 0'49"100 + 0'49"100
06. DE LA ROSA Arrows TWR 1'04"600 + 1'04"600

07. TAKAGI Arrows TWR 1'14"500 + 1'14"500
08. M.SCHUMACHER Ferrari 1 lap

Fastest lap : Michael Schumacher - 1:32,112

09. 23 ZONTA BAR Supertec 9 lap(s)
10. 20 BADOER Minardi Ford 15 lap(s)
11. 10 WURZ Benetton Playlife 29 lap(s)
12. 12 DINIZ Sauber Petronas 30 lap(s)
13. 21 GENE Minardi Ford 32 lap(s)
14. 19 TRULLI Prost Peugeot 32 lap(s)
15. 18 PANIS Prost Peugeot 34 lap(s)
16. 1 HAKKINEN McLaren Mercedes 36 lap(s)
17. 5 ZANARDI Williams Supertec 37 lap(s)
18. 2 COULTHARD McLaren Mercedes 44 lap(s)
19. 22 VILLENEUVE BAR Supertec 44 lap(s)
20. 7 HILL Jordan Mugen-Honda 57 lap(s)
21. 11 ALESI Sauber Petronas 57 lap(s)
22. 17 HERBERT Stewart Ford 57 lap(s)
© 1998 Fédération Internationale de l'Automobile
8 place de la Concorde, Paris 75008 France

Eddie Irvine volt CICUS másik kedvence.