Szabados András Creative Commons License 2001.11.09 0 0 topiknyitó
Saját hozzászólásom: Úgy gondolom Péter igazán megérdemli, hogy legyen egy "új téma" ami az ő eredményeiről szól!

A világ legjobb műrepülője
Besenyei három aranyérmet hozott
Most már tagadhatatlan, hogy Besenyei Péter a világ legjobb műrepülő pilótája. A Motegiben (Japán) nemrég lezajlott Műrepülő Világkupa-futam mindhárom versenyszámát megnyerte. Ja, és második Guinness-rekordját is felállította.

daka
2001. november 8., csütörtök 13:37

Bár a Távol-Keletre tervezett futamok első színhelyén, a kínai Jilinben anyagi okokból nem jött össze a verseny, azért az öt szóló és öt kötelék-pilóta megmutatta a többszázezres közönségnek, mit tud. Azt tervezték, hogy mind a tízen, kötelékben átrepülnek egy híd alatt. A híd 6 méter magasan ívelt át a víz felett, 14 pillére között egyenként 25 méter volt a távolság. Péter, bár a Lánchíd alatt már gyakorolta ezt, nem hitte, hogy ez sikerülhet. Tízen egymás mellett, egymást, a vizet, a hidat is egyszerre figyelve... ez lehetetlen vállalkozásnak tűnt, annál is inkább, mert a többiek még sosem próbáltak ilyet.
Hiába tudja az ember, hogy széltében-hosszában el kell férnie a szűk nyílásban, az életösztönei mégis vadul tiltakoznak, miközben 250 kilométeres sebességgel a híd alá száguld tizedmagával. Kijelölték a vezért, a többiek kissé lemaradva, tágas ék-alakban követték, hogy jobban lássák. A szárazföldön egy 6 méter magas acélkapu átrepülésével gyakorolták a pontos célzást, majd rárepültek a hídra, de még csak elhúztak felette. A nagy napra már csak kilencen maradtak, mert az amerikai Kirby Chambliss repülőgépe gyakorlatilag megsemmisült: híd felé száguldva a szárnya beleért a vízbe, a gép több bukfenc után szerencsésen talpra csapódott, de használhatatlanná vált. A pilóta szerencsésen megúszta néhány karcolással.

Péter nemcsak a gépe szárnyaira szerelt két kamerát kezelte, de a saját fényképezőgépét is kezében szorongatta, hogy megörökítse ennek a Guinness-rekord kötelékrepülésnek lehető legtöbb mozzanatát. Sikerült. Biztos benne, hogy ezt a rekordot senki nem fogja megdönteni.

A világkupát több színhelyen is tervezték az idén: Szlovákiában, Magyarországon, Vilniusban, de végül csak Motegi maradt Japánban, immár negyedszer. A Twin Ring Motegi autóverseny-pályán kinyíltak az istállók ajtói, és előgördültek a színes műrepülő gépek az 50-60 ezer néző ovációja közepette. A többszörös győztes, Jurgisz Kairisz nem lehetett ott, ő nem sokkal ezelőtt egy koreai fellépése során törte apróra a repülőgépét, akárcsak most Chambliss.
A szóló pilóták három gyakorlatot hajtanak végre, az első 2,5-3 perces lehet, ez egy rövid, zenés légi balett. A következő kicsit hosszabb, 2-3,5 percig tarthat, ezt már egy más zenére kell repülni. A pilóták rádión kérik a zene indítását, amit a közönség - különösen Japánban - hifi-minőségben hall, ők pedig a rádión keresztül. Péter mindkettőt megnyerte, mégpedig úgy, hogy minden bíró szerint ő volt a legjobb. Már kezdett megnyugodni, hogy minden rendben, de most először egy úgynevezett Super Final gyakorlatot is beiktattak, amelyben az első három pilóta vehetett részt, hogy egymás között döntsék el, ki a legjobb.
Péter kapta ismét mindenkitől a legtöbb pontot. Így az orosz Nyikolaj Tyimofejev és osztrák Klaus Schrott előtt (akinek a gépét kölcsön vette) felállhatott a dobogó tetejére pezsgőt locsolni. Ezzel most már a World Grand Prix of Aviation ranglistáján is ő az abszolút első. Úgy is mondhatnám, egyszerűen nincs nála jobb a világon. Gratulálunk!
Péter nem adja fel, hogy az idei hiábavaló küzdelem után jövőre végre Magyarországra hozza a világkupát. Ebben Jean-Louis Monnet, a világkupa igazgatója is tökéletesen egyetért vele.