Ciklotron Creative Commons License 2001.09.25 0 0 324
attoparsec,

"S velünk hajlandó lennél-e megosztani tudásod, ó guru :)"

:->

Nem azért jöttem ide, hogy kifecsegjem a titkaimat... inkább én szeretnék másoktól ötleteket gyűjteni :-)

"a kisbaba sok eltéro 'kanálison' érkezo információt hoz korrelációba. egy szó értelmét abból tanulja meg hogy közben mi mit mutatunk neki, stb."

Szerintem nem az a lényeg, hogy hányfajta csatornán keresztül kapja meg az adott info leírását, hanem az hogy megkapja. Ha a kisbabának pl. felmutatsz egy almát és azt mondod neki "alma", akkor ő kap egy információcsomagot, amelynek a központi eleme az "alma" szó (amiről akkor még fogalma nincs, hogy mit jelent), de ezzel együtt lát egy piros, gömbölyű valamit, amibe hogyha beleharap, akkor édes ízt érez a szájában. Így megjelenik benne egy információcsomag, amelyben a számára akkor még idegen hangzású "alma" szóhoz a piros, gömbölyű és édes információk társulnak.
Pontosan ugyanezt az információcsomagot az MI-nek is át lehet adni, csak a módszer más.
Egyszerűen megmondod neki, hogy az alma egy piros, gömbölyű, édes gyümölcs. (Később persze finomítani fogja ezt az információköteget /lásd egzakt információ problémája/, de végül ugyanazt a tudásanyagot fogja magába szívni, mint a kisbaba.
A lényeg, hogy a kisbaba a tudása jórészét tapasztalati úton szerzi meg, az MI-nél viszont mindez direktben átadott információkkal történik. Ez utóbbi egyébként szerintem korrektebb is, hiszen a tapasztalati úton szerzett infok kevésbé egzaktak (pl. észlelési hibák miatt), a direktben megtanított infok viszont sokkal pontosabbak lehetnek.

"Te miket pötyögnél be a konzolon egy olyan rendszernek amely tanulásra képes ugyan de semmilyen tudással sem rendelkezik még ?"

Először elkezdem neki megtanítani a szavakat, majd elmagyarázom a megtanított szavak jelentését, azután megtanítom a nyelvtanra - és szép lassan egy kommunikációképes rendszerhez jutok, amely az ismeretanyaga folyamatos bővülésével egyre intelligensebb beszélgetőpartnerré válik. Ekkor már teljesen alkalmas lesz arra, hogy a tudomány (vagy pl. a művészet) bármilyen területén szakmai képzést kapjon. Így létrehozhatunk majd különféle kutatási területekre szakosodott MI-ket. De alkalmasak lesznek akár a szórakoztatóiparban, vagy bármely más területen is tevékenykedni, ha azirányba neveljük őket.
A lehetőségeknek csak a fantázia szab határt.

"meglehet, hogy egy gép tanitása évtizedeket venne igénybe amig eljut akár egy 3 éves gyerek szintjére. még akkor is ha éjjel-nappal tanul; az emberi agy azért még mindig sokkal erosebb processzor"

Szerintem meg éppen ellenkezőleg! A gép tanítása sokkal hatékonyabb lehet, mint az emberé!
Gondolj bele, este felküldöd a netre pl. a "világkép adatbázisra", és reggelre már az amerikai terrortámadás politikai hátterét elemezgeti magában...
Az ember nem tud napi 24 órában tanulni, az MI viszont igen. Szerintem rekordidő alatt hihetetlen intelligenciaszintre fog tudni eljutni. Rövid idő alatt olyan hiperintelligens lesz, hogy az emberek már nem is fogják érteni, miről beszél... :-)

"ezért lehet, hogy nem olyan nagy ostobaság 'behuzalozni' egy-két dolgot egy MI-be hogy ne kelljen kivárni amig a nullából indulva mindezt megtanulja"

A behuzalozás azért rossz stratégia (többek között), mert mire így vérverejtékkel összeizzadsz egy úgy-ahogy működő MI-féleséget, addigra a számítógéparchitektúrák olyan fejlődésen mennek keresztül, hogy már semmi szükség nem lesz azokra a behuzalozott modulokra.
Felesleges munka és időpazarlás.

Előzmény: attoparsec (321)