sansalvador Creative Commons License 2001.07.20 0 0 485
Persze, végül is abba kár belemenni, hogy csak egyszerűen a formákra konzerváljuk le azt, hogy a japánok most tudnak nálunk autót eladni, vagy sem. Ennek tényleg sok oka/oldala van. Mindenkinél megvan, hogy milyen formára bukik általában. Viszont egy tény, a formák háborúja azért most is dúl és egy trend megfigyelhető volt most már sok évre visszamenőleg. Mégpedig a következő:

Anno, amikor a japánok behozták a legömbölyitett formákat, szinte az egész világ majmolni kezdte őket. Dettó úgy, amikor az elektromos ablakemelőről vagy a centrálzárról volt szó. Akkoriban baromira mentek a japán autóeladások. Nekem személy szerint ez a formavilág, amit a japánok behoztak soha nem tetszett. A régebbi karakteres japán autók a mai napig jobban tetszenek, mint az azutániak, vagy a mostaniak. Az európai autógyártás is átvett ebből a ferdeszeműek által kitalált "mindengömbölyűazautón" elvből elég rendesen. Sok japán autó amely addig követte a márka megjelenésének addigi hagyományait, szinte egy csapásra elvesztette azt. Sőt! Évről-évre újabbnál-újabb formák jelentek meg azonos tipuson belül, szinte csak a márkajel maradt a régi. Hál istennek az olyan európai gyártók, akiknek jobban számitott a házon belüli hagyomány és presztizs, azok nem dőltek be ennek a divatnak. Számomra ilyen volt a Peugeot. Minden autója a mai napig Peugeot és a legújabb modelljét is odaállihatod egy 30 éves mellé, ott vannak a "családi" vonalak, azok a stiluselemek, amik egy Peugeot-t Peugeot-vá tesznek. Ez egy nagyon megbecsülendő dolog és szerintem egy igazi márkaszeretet és márkahűség, hangsúlyozom IGAZI, az csak igy alakulhat ki az emberben. Egy ilyen fajta márkahűség nem az a fajta márkahűség, ami pl egy japán autó tulajdonosánál alakul ki. Ő csak azt hiszi, hogy az az. Ez szerelem, itt a szivedben van az autó. Egyszer Fargo mondta itt valahol egy másik fórumban, hogy annak az autónak amelyik úgy működik, mint egy óramű, annak az autónak nincsen lelke. Igaza van. Számomra ilyenek a japánok, hiába próbáltak már győzködni emberek arról, hogy vegyek japánt, soha nem tenném. Számomra azok idegen autók, használatra valók, nincs lelkük. Mondom: számomra.

De továbblépve a formatrendben: mi van ma? A világ levetette a gömbölyű formákat, kezdenek visszatérni az élekkel határolt formaelemek... és ezt nem a japánok találták ki! Itt győzött a józan európai gondolkodásmód. Ez egyébként részben magyarázza is a német autók sikerét, sőt mint látható, a formákban annyira sikerült diktálniuk, hogy most már a japánoknak is őket kell hogy kövessék. De a Peugeot sem kivétel. Golf - 307. Nagyautós Audi kupé tetővonal - 607. De mig a japánok újra visszaállnak erre a stilusra, addig már az autóiknak ötször változtak a formajegyei, szinte újat kell adni nekik. Ellenben pl a Peugeot-nak pedig csupán alkalmazkodnia kellett ehhez és alakulnia az éppen aktuális formaigényekhez úgy, hogy nem vesztette el azt, ami a lényeg, hogy Peugeot maradt. Aztán lehetne ezt bőviteni azzal, hogy a japánkhoz képest sikerült túllépni az elekromos ablakemelőn és a centrálzáron. A japán autók többségében ezt legfeljebb egy klima fejeli meg, már az is jó ha automata klima és nem manuális, hát még ha digit lenne. Viszont más alig rendelhető hozzájuk. Ezt egy kicsit a vásárlók megvezetésnek tartom.

Pl ma olvastam az Auto2 aug-i számában egy Honda Civic 1.6i ES tesztet. Az autó ára a fent emlitett cent.zár, el.abl, tekerős klimával, gyári 4 hangszórós audióval 5 millió felett van!!! A motorháztetőt úgy kell kitámasztani, a kormány CSAK egy irányban állitható, nincs vészfékrendszer sem, az anyóslégzsák sem kapcsolható ki, de még egy ködlámpa sincs benne. Ehhez képest megkapod a 307-es 1.6-os változatát jobb felszereltséggel már 3.4 millióért és azt akár olyan extrákkal is felszerelheted, amit pl nemhogy a Civic vagy egy Accord, de meg merem kockáztatni, még egy Legend sem kinál.

Egyszóval nem is csodálom, amikor a múltkor a Pug szalonban beszélgettem egy 406 Supreme HDI tulajdonossal, aki elmondta, hogy neki korábban mindig Hondái voltak, legutóbb egy Accordja, de ma már nincs az az isten aki visszaültetné egy japán autóba. Ráadásként a HDI motort jobbnak találta, mint a Honda -amúgy frankó- benzinesét. Nem semmi mi?

Előzmény: raider (481)