DcsabaS_ Creative Commons License 1998.10.12 0 0 145
Kedves Pepin!

Írod:
"Tehát nem az a véletlen, hogy 34 darabra tört a váza, sem az, hogy 34 éves vagyok, hanem az, hogy mindkét esemény ugyanazzal a számmal kötődik hozzám. Ezért nevezem ezt szubjektív véletlennek, ..."

Ezt tényleg lehet véletlennek nevezni, és akár még szubjektív véletlennek is, de ugyanilyen viszony létezhet egy bábu életkora és a széttört váza roncsai között is. Ha pedig még a bábu is túlságosan szubjektumnak tűnne, akkor gondolj helyette egy másik vázára, vagy akár a váza életkora és saját széthullott darabjainak a száma közötti összefüggésre. (Bár ez utóbbi viszony lehet részben determinisztikus is - ti. minél régebbi a váza, annál több darabra törhet (:-)))...)

Írod:
"Tudományosan és köznapilag is teljesen természetes, hogy a tízezredik kockadobásnál is ugyanannyi egy konkrét szám valószínűsége.
Pedig a tudomány mást mond. A tudomány ugyanis azt mondja, hogy csak akkor és azért ugyanakkora a tízezredik kockadobásnál egy konkrét szám valószínűsége, ha és amiért a tízezredik alkalommal is ugyanolyanok a kiinduló feltételek. De bezzeg ha a feltételek időközben megváltoznak (pl. letörik a kockából egy darab), akkor megváltoznak a valószínűségek is. Vagyis a valószínűség értéke NEM azon múlik, hogy előtte már hányszor dobtunk és milyen eredménnyel, hanem azon, hogy az aktuális dobás előtt milyenek a feltételek. Ha az idők végezetéig ugyanolyanok a feltételek, akkor a valószínűségek is az idők végezetéig ugyanolyanok maradnak.

Írod:
"Tudományosan és köznapilag is teljesen természetes, hogy tízezer kockadobásból nagy biztonsággal tudunk intervallumot saccolni egy adott szám előfordulási értékére."
Itt is lehet zavaró tényező (bár nem a kockánál). Egy egyébként ismeretlen folyamat könnyen vezethet olyan kimenetelekre, amelyekre semmiféle értelmes statisztikát nem tudunk ráhúzni. Ez többnyire akkor következik be, ha képtelenek vagyunk világosan rögzíteni a kiinduló feltételeket. Ha viszont a kiinduló feltételek világosak, akkor meg a valószínűségeket esetleg akkor is megállapíthatjuk, ha csak egyetlenegyszer bekövetkező eseményre kell tippelnünk.

Amikor azt írtam, hogy az Univerzum _egésze_ nem lehet az én fogalmaim szerint értelmes, akkor valami olyasmire gondoltam, hogy pl. az ember különböző testrészei sem egyformán intelligensek, vagy részesei az emberi intelligenciának.