Carpy ! (31435)
"Fogyasztoi arkiegeszites kereteben az allam a szocialpolitikai kedvezmenyekkel (pl. diakok)utazok jegyenek a teljesaru jegyre valo kiegesziteset vegzi.
Ennek osszege Volan helykozi kozlekedesben: 33,6 Md forint.
Ezzel 44 Md forintnyi dijbevetel allt szemben.
Ebbol kepezheto egy aranyszam, azaz a teljes dijbevetelre juto fogyasztoi arkiegeszites aranya, ami a Volanoknal 76%. "
Nagyon jó dolog a statisztika. Mutat valamit, de a lényeget eltakarja.
Mire jó ez az arányszám? Jól mutatja a kedvezményt igénybevevők arányát, de az elemzés szempontjából nincs jelentősége. Ui. ha a MÁV-on csak teljesárú jegyet váltók utaznának, akkor az arány 0% lenne.
Érdekességképp megjegyzem, hogy vasúton sokkal több kedvezményt lehet igénybevenni, mint autóbuszon.
Tehát a lényeg, ami a számok mögött van:
1999-ben a költségvetés tartalmazott 78 milliárd ft fogyasztói árkiegészítést.
A belföldi vízi, közúti és a vasúti személyközlekedés beleértve a helyi és a távolságit is: 29601 millió ukm.
Azaz átlagosan 1 utaskm-re 2,63 Ft fogyasztói árkiegészítés jutna.
Ez nem jelent igazából semmit, mivel a legtöbb kedvezmény a közúti és a vasúti személyközlekedésre vonatkozik.
Sajnos nem áll rendelkezésemre pontos adat a Volánok teljesítményeire vonatkozóan, ezért a következőkben a Volánok teljesítményeit az általad közölteknek megfelelően éves 10 milliárd utaskm.-nek számolom. A teljes közúti távolsági személyközlekedés teljesítménye egyébként 10806 millió utaskm.
A vasút esetén csak a belföldi teljesítményekkel számolok, és a fogysztói árkiegészítéás 1 ukm telejesítményre vonatkozó értékének kiszámításánál kivéve belőle az üzletpolitikai kedvezményekkel elért teljesítményeket, mivel erre nem jár a fogyasztói árkiegészítés.
A Volán távolsági személyszállítás teljesítménye: 10000 millió ukm.
A Volán bevétele: 44 md. Azaz 1 ukm-re jut: 4,40 Ft.
Ehhez hozzáadódik a 33,6 md árkieg. Ebből 1 ukm-re jut: 3,36 Ft.
Azaz a Volánoknak jut 1 ukm-re: 7,76 Ft. (!!!)
Vasút:
Szállítási teljesítmény: 8250 millió ukm. +606 millió üzl. pol. kedv. utaskm.
Menetdíbevétel: 17,851 md. Azaz 1 ukm-re jut: 1,96 Ft.
Fogyasztói árkiegészítés: 15,702 md. Azaz 1 ukm-re jut: 1,90 Ft.
Azaz 1 ukm-re jut: 3,86 Ft. (!!!)
Azaz lényegében a vasutaknak, ha nem kapnának állami támogatást a fogyasztói árkiegészítésen kívül, kevesebb, mint feléből kellene 1 ukm teljesítményt kigazdálkodni, mint a Volánoknak.
De az állam ad 43 milliárd Ft. termelési árkiegészítést. Ez azt jelenti, hogy ebből 1 ukm teljesítményre jut 4,73 Ft.
A kettő összesen: 8,59 Ft.
Ez gyakorlatilag több, mint amiből a Volánoknak kell 1 ukm teljesítményt kigazdálkodni, de a Volánoknak nem kell utat fenntartani, forgalomirányítást végezni, stb...
A szétválasztás ezért egy tisztább képet adhatna, hogy mi mibe kerül.
A vasúti személyszállítás etkm teljesítménye közel azonos, mint az árufuvarozás etkm. teljesítménye. Tehát a pályafenntartásra, a pályafenntartási költségek 50%-át kell(ene) biztosítania.
"A MAV kapott 43 Md forint termelesi artamogatast, is. Azaz tobb, mint ketszerannyi tamogatast kapott a koltsegvetesbol, mint amennyi a dijbevetele volt, es meg a "felszorzott", azaz fogyasztoi arkiegeszitessel novelt dijbevetelenel is tobbet. Mas megkozelitesbol: csak ez a 43 Milliardos allami tamogatas szinte pontosan annyi mint a Volanok teljes helykozi dijbevetele. (!) "
Amint láthatod, ez a támogatás a MÁV-ot csak a Volánok szintjére hozta támogatottság szintjén.
Más megközelítésből ez az állami támogatás nem állami támogatás, csak az állam által megrendelt szolgáltatások ellenértékének egy része.
"Georgie adott izelitot a nem tul publikusakrol, azaz TB jarulek elengedes, 0% vam es vamkezelesi dij uj kocsikra, stb., es persze a halmozodo vesztesegek 2-3 evente ismetlodo leirasa az adofizetok penzebol. Csak ez utobbit, ha evekre leosztom, durvan 30-50 Md forint jon ki. Ismetlem, erdemes ezt osszevetni a 20 Md forint koruli dijbevetellel, es az evente 15 Milliard korul kimutatott cegszintu veszteseggel. "
Azok az adatok publikusak, mivel ő is hozzáférhetett. Nem is volt titok soha. De óriási teljesítmény az, hogy a MÁV csak annyi támogatásra volt rászorulva.
A gondok gyökerei 1990-ig nyúlnak vissza, amikor jelentős teljesítménycsökkenés történt. A MÁV addig a személyszállítás veszteségeit az árufuvarozási bevételekből fedezte. A keresztfinanszírozás azonban nem volt fenntartható, mert az árufuvarozás teljesítményei csak az árufuvarozási költségeket fedezték.
Az állam-Máv megállapodás nem volt meg, nem volt kidolgozva az állami támogatások rendszere. A kedvezményeket továbbra is biztosítani kellett, így jelentős adósság halmozódott fel, amit hitelekből, a Tb tartozásból, stb. tudtak kezelni. Ezt az összeget kellett leírni egy összegben, ami egy komoly tétel volt.
A jelenlegi éves veszteségek főleg abból adódnak, hogy a gazdálkodás nem jól átlátható, és ennek következtében óriási pazarlás folyik. Ezt tetőzi az is, hogy az állam nem fizeti meg a tényleges költségeket, mivel nem bizonyított, hogy pontosan mennyi is az...
A szétválasztás, az önálló vasútvállalatok és a privatizáció lehet az egyik megoldás. Ezt azonban nemcsak itt nem akarják, de tőlünk nyugatabbra sem.
A szétválasztást követően feltehetően többe fog kerülni a vasút, de a szolgáltatási színvonala is sokkal magasabb lesz.
"A fentiek alapjan nem tulzas tehat azt mondani, hogy fogyasztoi arkiegeszites nelkul is evente durvan 100 Md forintba kerul a MAV a magyar adofizetoknek, mig a Volanok osszesen csak mintegy 2-3 Millardba. "
A 100 Md túlzás. Ez kb. évente 20 Md.
(Tudom, hogy ez is nagyon sok, de ezt mindenképp ki kell fizetnie az államnak, csak most a MÁV veszteségeinek nevezik, később pedig a vasúti személyközlekedés árának. ) Gyakorlatilag a MÁV szétdarabolása, egyes tevékenységeinek önálló vállalkozásokba való áthelyezésével a MÁV Rt. vízfeje is megszünhet, valamint a piacgazdálkodás elemeinek megjelenésével további jelentős költségmegtakarítást lehet elérni.
"Remelem ezekutan leveszed a musorodrol a "Volanok is ugyanannyiba kerulnek, mint a MAV" cimu lemezt, mert mar nagyon unalmas, es csak nevetsegesse teszed magad vele."
A fentiekből láthatod, hogy a Volánok nemhogy annyiba, hanem többe kerülnek, mint a MÁV. Ha nem lenne a temelői árkiegészítés, akkor lényegében feleannyiból kellene a MÁV-nak előállítania 1 ukm teljesítményt, mint a Volánnak. Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy nem kellenek a közúti személyszállítást végző Volánok, csak azt, hogy a vasút nem annyira veszteséges, mint amennyire itt sokan hiszik.
(Remélem nincs hiba a számításban )