VadalmaX Creative Commons License 2001.06.02 0 0 0
SOHASEVOLT GLÓRIA

Értékelés: négy és fél kacsa

Dunaújváros árnyai, no meg két füstölgő puskacső

Két nap az élet: lepusztult vidéki lakótelepen felbukkan egy rejtélyes szépség,
Glória, hogy elhozza a megváltást Tettó és Buju mindennapjaiba. Mozgalmas házibu
lin futnak össze, a lány másnap reggel velük ébred, hozzájuk csapódik. A fiúk ne
m sejtik célját, Glória azonban mindenről tud, előre látja az elkövetkező 48 óra
fináléját, ahol majd teljesítenie kell küldetését.

Állami filmtervektől, kultúrális tárcákból tízmilliókat kolduló alkotóktól, mega
lázó belviszályoktól sújtott hazai filmszakmánkban egyedülálló vállalkozásnak sz
ámít a dunaújvárosi székhelyű Cruel World Team működése. A lassan hét esztendeje
összeverődött kiskommandó egymás után forgatja nagyjátékfilmjeit igazi független
lelkesedéssel, haveri kölcsönből, a városi tévé eszköztárával, folyamatosan kísé
rletezve, előrelépve. Ez persze nem nagy kunszt, mondhatná bárki, ebben az orszá
gban akad még kispénzű műhely, rövidfilmstúdió, akik nem csupán ilyen-olyan álla
mi pénzből lepik meg a közönséget munkáikkal. A dunaújvárosi halálbrigád azonban
igazi kamikaze-szellemmel a zsánerfilmezésre áldozta életét, bevallott célja, ho
gy a százezer filmművész hazájában lesajnált alja-műfajokkal csempésszen színt a
vérszegény kínálatba. Itt van mindjárt a horror. Vajon hányan tudják Budapesten,
hogy a szépemlékű Defekt óta készült egészestés horrorfilm magyar színekben (még
hozzá a gyönyörű zombi-alműfajból), mindjárt három is? Pedig a Transzplantációt
és a Kárhozatot forgalmazták videón, utánuk lehet nézni félhomályos tékazugokban
, a Hasfalmetszők pedig tavaly a Toldi mozi néhány előadásán tekintélyes számú é
rdeklődőtt csábított a vetítőbe.

Az idei szemlén kifejezetten meleg fogadtatásban részesített negyedik opusz (meg
jegyzés: a fizető nézők előadásán láttam), amelynek készítői a Sohasevolt Glória
címet adták, kilép a megszokott zsánerből - a CWT a kedvelt latinok, Fulci, Arge
nto helyett a trendi Tarantino, Guy Richie vénáit csapolja meg dunaúvárosi filmk
oktéljához. A váltásért egyaránt okolható a horror mostoha helyzete Magyarország
on, valamint az alkotói vérfrissítés, amely a forgatókönyvért felelős Kis-Szabó
Márknak köszönhetően már az 1999-es Hasfalmetszők kísértetház-sztoriját is eleve
n, ponyvaregényes dialóg-gyöngyszemekkel dúsította fel. Kis-Szabó az új szkriptb
en szinte valamennyi szereplő szájába ad néhány életből lopott ízletes falatot:
megtudhatjuk többek közt, miért nem javallott megenni a kifli csücskét (azzal va
karja a pék a hátát bazmeg), vagy hogyan szerezhetünk magunknak odaadó pingvin-s
zexrabszolgát az állatkertből (kavicsokkal, bazmeg). Hála a folyamatos dumaárada
tnak, amely némi kivétellel meglepően természetesen cseng a teljesen amatőr szer
eplőgárda előadásában, ez a film rádiójátékként is kiválóan működne - rossz nyel
vek szerint még jobban is, de ők a szemlevetítések alatt többnyire a büfé táján
seggekben tanyáztak.

Egy biztos: Bernáth Zsolt, 1973-as évjáratú autodidakta filmrendező bányászváros
i krimi-komédiája technikai szintjét tekintve nem igen sorolható többé-kevésbé j
ogosan sztárolt főiskolás kortársai, Hajdú Szabolcs (Macerás ügyek), Mundruczó K
ornél (Nincsen nekem...) vagy Török Ferenc (Moszkva tér) alkotásai mellé. Miként
látványt, trükk-kivitelezést tekintve a Hídemberből sem lehet magyar Patrióta, k
észüljön bár kétmilliárdból, tegyék bele a lelküket bármilyen tehetséges alkotók
. Bernáthék számára a kamera birtoklása is ritka, csupán néhány óráig tartó égi
kegy, forgatási engedélyek szempontjából már egy kis postahivatal is Párizsnak s
zámít, daruzásról pedig csak akkor lehet szó, ha valamelyik helyi cimbora szíves
ségből elintéz egy létrás tűzoltóautót fél órácskára a nagyjelenet kedvéért. Ezz
el a szemmel nézve nem nehéz megérteni, miért önti el katarzis-hullám az embert,
amikor a naplementés víztoronyjelenetet nézi. A Sohasevolt Glória hamisítatlan g
erilla-filmkészítés iszonyatosan kevés lóvéból, viszont temérdek hitből és szere
tetből: aki kíváncsi másfél óra tömény lelkesedésre, nézzen be a Hunniába, és fi
lm közben gondoljon arra, hogy feltehetőleg az év egyetlen olyan mozifilmjét lát
ja, amely valóban neki készült, nem az alkotók nyilvános egojának, nem a filmpén
zből élő hiénáknak, nem a szánalmas országimázsnak.

Varró Attila

Korhatár: részlet a forgatókönyvből: Jó a csaj, dugnám, mint a lopott biciklit.
Ez alapján döntse el mindenki önállóan.