GEORGIE ! (30227)
"Czabalay Laszlo: miért van az, hogy nem tudok felszállni egy vonatra (bármerre induljak is), ami nincs dugig?"
"A matematikai: ha van 20 almad, hogyan viszed el, hogy meg tobbnek latszon? Valoszinuleg egy, vagy tobb kisebb zacskoba rakod az almat, nem egy nagyobba.
Miert van ez a MAV-nal? Mert a MAV a kodositett statisztika mellett igy probalja a jelentoseget novelni es az allamon meg jobban eloskodni. Van akit be lehet csapni, de van akit nem. "
Nos ezek szerint téged sikerült becsapni, mert a dolog nem ilyen egyszerű. Minden évben előírnak bizonyos mértékű vonatszám és ülőhely km kínálat csökkenést. A személyszállítási teljesítmények viszont nőnek, ez zsúfoltságot okoz, mivel egyre kevesebb kapacitás áll rendelkezésre egyre több utasnak. 1993 óta minden évben növekedett az utasszám és az utaskm teljesítmény is.
Az állam "élősködik" a MÁV-on nem pedig fordítva.
A MÁV Rt. kisebb egységekbe való átszervezését követően ez nyilvánvaló lesz, ezért ez nem fog gyorsan megtörténni, mert a MÁV szolgáltatásait igénybevevőkön, és a vasút jövőjét féltőkön kívül ez senkinek sem érdeke.
Carpy ! (30248)
"Lehetne ugy csinalni, hogy az allam szepen fizeti a vasut evi mondjuk 100 milliardos tamogatasat, felujitasi programjait, stb. Csak az egy kicsit feltuno lenne.
Lehet ugy csinalni, mint anno Japanban: az allam hagyta brutalisan(!) eladosodni az allami vasuttarsasagot. Ekkor minden vasutas, a vezerigazgatotol a hokkaidoi valtokezeloig raebredt, hogy ez igy nem mehet tovabb. Es nem is ment, par ev alatt feldaraboltak es megnyirbaltak magukat, es nyeresegesek lettek. Az adossagallaomany terheit ma is nyogik, es emellett nyeresegesek! "
Ez itt azért nem jó példa, mert itt az adósság igazából nem is adósság, hanem az állam által az államnak nyújtott teljesítmények meg nem fizetése miatti összegek felhalmozódása.
A MÁV, ha Magyarország EU tag lenne, a közszolgáltatási tevékenységet be is szüntethetné, mert nem jótékonysági intézmény, amely az állami feladatokat végzi az állam helyett a saját költségén. Azaz, ha az államnak kell a vasúti közszolgáltatás, akkor finanszírozza. És kell a vasút, mert értelmesen nem lehet a vasúti teljesítményeket közútra terelni. Személyszállításban a vasút közel azonos teljesítményt végez most, mint a volánok.