Zolcsa Creative Commons License 2001.05.22 0 0 65
Sziasztok!

Hát akkor sorjában:

Kint tényleg csak kereskedőnél érdemes vásárolni, mert ő adhat számlanyilatkozatot, amivel igazolja, hogy EU-ban gyártott autót adott el neked. Csak ebben az esetben úszhatod meg a vámot. Ez a számlanyilatkozat egy szabvány szöveg, amit a számlán fel kell tüntetnie, és lehetőleg olvashatóan alá kell írnia. Persze a számlanyilatkozat csak akkor elég, ha az autó vételára nem haladja meg a 6000 Eurot. (Ha meghaladja, akkor kell az ottani vámhivatalba elmenni, és kiléptetni az országból az autót. Ehhez kell az EUR1 nyomtatvány.) A kinti költség 300 DEM, ez az összeg tartalmazza a 9(?) napos ideiglenes rendszámot, és a 15 napos kötelező biztosítást. Valaki írta, hogy érdemes egy kinti közjegyzővel hitelesíttetni a számlát, hogy nehogy felértékeljék a magyar határon az autót. Ez állítólag 60 DEM. Nem tudom, mi lett volna, ha elmegyek kint közjegyzőhöz, viszont a határon egy kis suttyó vámos kapásból felértékelte a 2200 DEM értékű (~300.000 Ft) autót 1 millióra. A speditőr cégnél azt akarták, hogy hagyjak ott 200.000 Ft vámbiztosítékot. Mondtam, hogy az nem megy. A vége az lett, vissza a vámoshoz (egy másik fickóhoz), hogy nézze már meg jobban az autót. Sikerült elérni (ingyen :-) ), hogy "csak" 700.000 Ft-ot írjon a papírra. Vissza a speditőr céghez, akkor már elég lett volna nekik 100.000 Ft is. Kis alkudozás után megállapodtunk, hogy 15.000 Ft-ért kezességet vállalnak a vámérték felére, azaz 350.000 Ft-ra. Csak a vámszemle előtt vigyázni kell az autóra, mert ha ellopják, akkor ki kell fizetni ezt az összeget. Utána a határon kell 1.500 Ft illetékbélyeg, amit a vámos bácsi ráragaszt az 1 hónapig érvényes forgalmi engedélyre, 5.000 Ft a kötelező biztosítás, és 4.000 Ft az "E"-s rendszám.

Két munkanapon belül el kell vinni az autót, ha magánforgalomban hoztad be, akkor a Gergely utcába vámszemlére. Itt ajánlatos, hogy legyen egy ismerősöd, aki jóban van a vámosokkal, hogy ne a határon felbecsült értéket, hanem a számlád végösszegét vegyék a vám (fogyasztási adó, környezetvédelmi illeték, Áfa) alapjául. Itt fizettem 168.500 Ft vámbiztosítékot.

Ezután irány Csepel, a Petróleum utca. Az itteni vámhivatalban található ING Bankban be kell fizetni az előzetes vizsgálat díját, amely 21.250 Ft Áfával. A befizetést igazoló papírral (meg egy csomó fénymásolattal) átmész a szomszédban található KF-hez időpontot kérni. Nekem elég hamar, 1 héttel későbbre adtak időpontot a Mozaik utcába, 14 órára.

Mint kiderült, kb. hatvanan kapták még ezt az időpontot. Ide érdemes felszerelkezni hidegélelemmel. Fél 6 után nem sokkal már sorra is kerültem. Négy órai sorbanállás után megkaptam végre az engedélyt, így végre behajthattam autóval is. Bent, az autóval persze megint a leghosszabb sorba kellett beállni, de ez már csak kb. 1 óra hosszan tartott. Miután megnézték az autót, még 1 órát kellett várni a határozatra. Este 8 előtt végre megszületett a csoda, indulhattam haza.

Másnap reggel a Mozaik utcai (2 db) határozattal (miszerint vámolható az autó) irány ismét a Gergely utca. Itt a már befizetett vámbiztosíték átváltozott vámmá. Megkaptam a vám papírokat, meg egy szép rózsaszín igazolást, hogy be van fizetve a vám. Ezzel és a határozat egy példányával irány megint Csepel. Itt most csak be kellett dobni ezt a két papírt egy dobozkába. 4 munkanap, amíg elkészül az itteni határozat, miszerint engedélyezik a forgalomba helyezést.

Letelt a 4 nap, Csepelről a forgalomba helyezési engedéllyel irány a Mozaik utca, vizsgaidőpontot kell kérni. Meglepő módon fél óra alatt végeztem. :-))

Hát, itt tart most a dolog, 30-án viszem az autót vizsgázni a Mozaik utcába.
Várható költségek még, kb. 50.000 Ft. Nem bízom a véletlenre a vizsgát sem, itt is segíteni fognak. :-)) Amit még be kell majd fizetni: vizsgadíj, forgalombahelyezési illeték, átírási illeték, zöldkártya, eredetiség vizsgálat, kötelező biztosítás. Remélem, mindent leírtam. Ha bármelyikőtöknek tudok segíteni (ismerősökkel) :-)), írjatok egy mailt.

Üdv, Zolcsa