Rihi Creative Commons License 2001.04.06 0 0 91
Üdv a fedélzeten!
Bár elejétől fogva olvasom a Vitorlázás topicot, koca-túra-hajós lévén nem igen tudtam hozzászolni. Inkább írok ide egy történetet:

A horvátoknál a Vinodolski csatorna északi részén, a Krk-re vezető hídtól délre hajóztunk, mikor lecsapott ránk a Bóra. (Közvetlen a hegyek alatt nem nagyon lehetett látni, bár utólag visszanézve volt némi előzménye). Akkor Bokor Imre Rebelljén hajóztunk, amin -szezon vége miatt- csak a külmotor működött, az is gyengén.
Mikor a groszt kifűztük a helyéről, még mértünk egy szélsebességet a kézi szélmérővel (10 Bft.), aztán már nem volt "kedvünk", pedig még később sokat erősödött.
Lee oldalon a sziklafal nem volt valami bizalomgerjesztő, úgyhogy megpróbáltunk a másik part felé széllel szemben, de egy métert se haladt előre. Így mentünk tovább párhuzamosan a parttal, amikor lehetett, felcsúsztunk szél fele. A hajó -csak testel- 50 foknál nagyobbakat dölt, a cockpitbe többször bejött a víz. A motor néha (4x) leállt, akkor csak sodródtunk a sziklák fele.
A vízpermet (kb. 20-30 m magasan) szinte folyamatosan jött oldalról, a hullámok nem voltak nagyok (1,5 m), mert csak 1 Km-re voltunk a parttól. Egy öbölbe (Peskera) láttam védettnek tűnő függőleges sziklafalat, gondoltuk mögötte csak van egy kis szélárnyék. Akkor jött a meglepi: a szél függőlegesen!!! fentről jött lefelé, és a viznek "ütődött" neki, aminek következtében a víz olyan volt, mintha forrna: 1/2-1 méter magasan pezsgett, forrt a víz. Utólag nagyon sajnálom, hogy nem fényképeztük le, mert szinte fizikai lehetetlenségnek tünt:( Tovább motorozva fel tudtunk csúszni a szárazföldig egy benyúló félsziget mentén, ahol a parthoz kötöttünk (ki kellett úszni a partra), hátul farhorgonnyal. A hajónak semmi baja nem lett, nekünk egy kicsit nagy megrázkódtatás volt, hogy ennyire tehetetlenek is lehetünk adott szituban.

Egyébként Gedeon Bácsival ellentétben többet horgonyoztunk nem marinában, ill. faluban. Sokkal nyugalmasabb. Pl. tudom ajánlani Zirje délnyugati öblét, ahol közvetlen a parthoz lehet orral állni, hogy ki is lehet szállni (még 43-as hajóval is). Egészen más érzés nem kiépített kikötőben partraszállni:-)

Remélem nem untattam senkit!-)