Everest Creative Commons License 2001.03.09 0 0 1549
Tisztelt Ujlaki,

Az teny, hogy az R22/44-esnek nem nagyon szokott megallni a motrja. (Es readasul ha meg is all, altalaban nem hirtelen, mint a turbine-ok, hanem eloszor kohog, aztan meg szep lassan veszit az erejebol). A rotorlapat meg forog autorotacioban is, sot meg akkor is, amikor mar atesett, es altalaban elobb zuhan le a gep, minthogy teljesen megalljon a rotor. Erdekes kerdes meg a farok-rotor kerdese. Ha az elromlik, akkor kerul a pilota a legnehezebb helyzetbe, a leszallas, meg tokeletes (CAVOK) idoben is nehez, nekem ugyan meg csak training alatt kellett, de oszinten megvallom, az elso 2-3 probalkozas nem jart sikerrel, es most sem latnek ilyet szivesen)

A muhorizont+iranytu elviekben eleg arra, hogy az ember navigaljon, de csak megfelelo kikepzes utan. Raadasul az R22/R44 nem alkalmas IFR repulesre, csak IFR kikepzesre. (en is R22-n csinaltam az IFR-t). Ahhoz, hogy egy helo IFR-t kapjon 2 autopilota ,SAS es meg egy csomo egyeb dolog kell. Viszont a kikpezes alatt kellett muhorziont es porgettyus iranytu nelkul repulni, igaz, hogy turn-coordinator volt a gepen.

Szerintem a hovihar a legrosszabb dolog, amivel a pilota talalkozhat (helo, vagy repulogep), sokkal rosszabb, mint ha "csak" kodben, vagy felhoben repulne az ember.

Ha a spekulalasnal tartunk (amit nem szeretek, de elokerulhetetlen, viszont mindig hozza kell tenni, hogy esetleg, lehet, hogy ...)
Ahogy olvastam itt a neten a pilota jelentette, hogy visszafordul. Lehet, hogy a fodulas kozben vesztette el a kontrollt. Sajnos a repules megkezdese elott tortent az elso baj (az elso lancszem), miszerint a pilota a felszallas mellett dontott. Az ut soran valoszinuleg hozzakapcsolodott a tobbi is.
Egyik lehetseges -tovabbi- lancszem, az az, hogy a pilota a visszafordulas, es nem a leszallas mellett dontott. Helikopter eseten az a kellemes lehetosegunk, van, hogy gyakorlatilag barhol le lehet szallni vele (bezarni, aztan szepen hazamenni). (Nem egy ilyen eset volt mar itt is).

Visszaterve az R22/44-re, autorotacio kozben nem fordul egyik oldalara sem, sot meglehetosen konnyen iranyithato, bar elegge erzekeny. (forduloban nagyon konnyen tul lehet porgetni a rotort, az meg nem egeszseges).
Ha atleped a Vmo-t, akkor kellemesen felagaskodik (a retreating blade stall miatt), de meglehetosen nehez atlepni ezt a sebesseget R22-vel. Amikor az FAA-nek demonstralta a Robinson gyar az R22-t, hogy megkapja a tipus-alkalmassagit, akkor igen nehezen tudtak csak elerni ezt a sebesseget. Na nem azert mert olyan lassu a gep (egeszen agilis tud lenni egy szemellyel), hanem mert nem nagyon akart atesni a rotor (visszafele porgo tollja). Jo magam is repultem mar a tipust a piros vonal felett.)

A low-G jobbra doles (a push-over miatt), meg minden ket tollas (?) [two-blade rotor system] rotorral megaldott helikopter sajatja.A problema azert kerult az eloterbe az R22-nel, mert rengeteg R22 tort ossze ugy hogy a rotor belecsapott a farokreszbe. Ez a low-G pushover eredmenye, mivel ilyenkor a helo jobbra dol, a tapasztalatlan, keves helikopter oraval rendelkezo pilota, meg balra nyomja a cyclic-et, ezaltal a rotor gyakorlatilag beleut es esetleg elhajlitja a rotor-mast-ot (sajnos egy csomo ilyen szot nem tudok magyarul), es ezaltal beleut(het) a farokreszbe. Az NTSB 94'-ben nagyon ranyomult erre az ugyre, de nem sikerult nekik a Robinson-t megszuntetni. Ugyanis kiderult, hogy a baleseteket mindig a pilota okozta. Azert volt ilyen nagyszamu baleset, mert egyreszt rengeteg R22-es repul, masreszt mivel ez a tipus ingencsak olcso uzemeltetesu a tobbi helikopterhez kepest, igy rengeteg repulogep pilota engedett a csabitasnak, es kiprobalta a helikopterezest. Eljutott egy bizonyos oraszamig, aztan repkedett. Bekerult egy ilyen low-G manoverbe es a repulogepvezeto osztoneinek engedelmeskedve balra rantotta a cyclice-t, a jobbra doles miatt. :-(
A USAF-nal is legalabb 50 halalos balesetett okozott ez a low-g push-over-bol adodo un. Mast-bumping persze nem ennel a tipusnal, hanem mas 2-tollu rotorral rendelkezonel. (pl UH-1,) Persze minnel nagyobb a helikopter annal kevesbe erzekeny erre, mivel maganak a helikopter testnek sokkal nagyobb a sulya es tehetetlensege. Ez kb azt jelenti, hogy mas G-nel jon elo ez a jelenseg, es nem ennyire eroteljesen.

Sorry, a hosszura sikeredett hozzaszolasert, de ha van kerdesed a tipusrol, szivesen valaszolok.

Udv.
T.E.

Előzmény: Újlaki (1548)