Bosambo Creative Commons License 2001.01.12 0 0 431

Helló!

Egy újabb elgondolkodtató cikk.

Szerződés nélkül segítenek a mentőszolgálatok
-Jogértelmezési vita késlelteti a megállapodások megkötését-

Az Országos Mentőszolgálat és a magán betegszállítók is érvényes szerződés nélkül végzik munkájukat. A korábbi, egy évre kötött megállapodások ugyanis decemberben lejártak, s helyettük egyelőre nem kötött újat az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a szolgáltatókkal. Az érintettek szerint jogszabály-értelmezési gondok és a mentőellátás teljes szabályozatlansága okozza a késedelmet. A pénztár úgy véli, a megállapodások hiánya nem okoz semmilyen fennakadást.

Kun J. Viktória NÉPSZAVA

Tavaly decemberben lejárt a mentőszolgálatok és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) betegszállítási szerződése, így jelenleg e nélkül végzik munkájukat a szolgáltatók. A pénztár ugyanis egyelőre nem kötött új megállapodásokat. Az érintettek szerint a jogszabály különböző értelmezése miatt nem készültek még mindig el az egy évre szóló szerződések. A 2000 januárjától érvényes jogszabály értelmében ugyanis valamennyi magán mentőszolgálatnak együttműködési megállapodást kell kötnie az Országos Mentőszolgálattal, ez a feltétele annak, hogy az OEP finanszírozza tevékenységüket.

- Az időpont és az előírt feltételek ellenére az OEP tavaly még nem kérte a megállapodást - nyilatkozta lapunknak dr. Zacher Gábor, az Európa Mentőszolgálat szakmai vezetője. - Kétféleképpen értelmezzük a rendeletet, ugyanis a pénztár szerint csak idén szükséges a megállapodás. Nem tisztázott az sem, ez csak az újakra vagy a régi szolgáltatókra is érvényes - mondta a szakember.

A pénztár már eddig is együttműködés nélkül fizetett, az illetékesek szerint azonban ez feltétele a támogatásnak, így ez a gyakorlat jogellenes. A Mentőszövetség tagjai úgy vélik, mivel az Országos Mentőszolgálatot nem kötelezi jogszabály együttműködésre a magán betegszállítókkal, finanszírozási szerződés hiányában megszüntethetik, illetve felfüggeszthetik szolgáltatásaikat egyes vállalkozók. Ezen kívül kérdéses az is, hogy milyen törvény alapján írják elő, hogy a "betegszállítási piac" vezető szolgáltatójától - amely tulajdonképpen az összes többi társaság versenytársa - tegyék függővé valamennyi többi szolgáltató létét.

Az OMSZ gazdasági főigazgató-helyettese, Móró Ákos azonban azt mondta: minden alternatív szolgáltatóval tárgyalnak, aki igényével jelentkezik náluk, szervezetük munkatársai arra azonban nem vállalkoznak, hogy megkeressék a magán betegszállítókat. Szerinte minőségbiztosítási kényszer is indokolja ezt az eljárást, valamint az is, hogy a bejelentések többsége hozzájuk érkezik, így lényegében ők továbbítják a megrendeléseket.

A jogszabályi előírásokat mások sem értik, azonban az érintettek úgy gondolják: az egész betegszállításban rendet kellene tenni, s nem minden évben miniszteri belegyezéssel elfogadni a normatíván felüli kapacitásokat. Így pontosan fel kell mérni, hol mennyi mentő- illetve szállítóautóra van szükség, s ebből a normatíva alapján működő OMSZ mennyit tud biztosítani, illetve hányat kell az alternatív magán szolgáltatókkal pótolni.

A betegszállítást egyelőre nem veszélyezteti az érintettek jogszabály-értelmezése - továbbra is ellátják feladatukat.

Forrás: Népszava, 2001-01-09

Úgy tudom, az OEP hétfőn faxon kiküldte a szerződéseket, s aláírás után azonnal refaxoltatta a szolgáltatókkal. (Persze azok ész nélkül aláírták, visszaküldték).
Az OEP azzal nem foglalkozott, hogy a szerződéskötés jogszabályi feltételeinek a magán betegszállítók maradéktalanul eleget tettek-e? Vajh miért nem? /Potom 1 Milliárd Ft-ról van szó/.

Üdv.: Bos