granturismo Creative Commons License 2000.12.23 0 0 847
Szóval.
Ha jobban belegondolok talán előre a legideálisabb valamilyen háromutas cucc lenne. Ha nem akarom szétforgácsolni az ajtót. (Mármint nemcsak egy 16-ost bevágni, hanem az ajtókárpitot is átalakítani.) Az első ajtókban a hangszóró elég mélyen van elhelyezve és a gyári rácsozás eléggé zárt és lefelé irányuló. A hangsugárzás szempontjából a legideálisabb, ha a hangszórók a fül irányába sugároznak. De ezek az alsó hangszórók inkább a láb irányába dolgoznak. A mélyhangoknál a fül sokkal kevésbé irányérzékeny úgyhogy a mély(ebb) hangokat nyugodtan nyomhatja az alsó pár. A magas jelenleg a müszerfal tetején a rács alatt van elhelyezve. Azt már régebben irtam, hogy ezt a rácsot lecseréltem a 99 előtti kiadás rácsára mert az jóval ritkább és jobban kijönnek alóla a magasak. De azért most is hallani, hogy sokat lefog. Az ilyen kétutas rendszereknél a keresztezési freki kb. 3-5 KHz között van, azaz a középhangok jó része is lentről, az ajtóból szól ami a fentebb leírtak miatt nem valami ideális. Sokkal jobb lenne egy háromutas rendszer. Az ajtóban maradna minden ugyanúgy. A keresztváltót ki kellene cserélni egy háromutasra. A magasat kivenni a felső rács alól, kitenni a műszerfal és a szévédő találkozásához vagy az "A" oszlopba építeni. A felső rács alá meg beépíteni egy középsugárzót, egy 87mm-es típust. Ha mondjuk a háromutas keresztváltó alsó váltása 1KHz akkor a hangok 1Khz-től fölfelé már a felülről, műszerfalról, irányítva érkeznének. 1KHz alatt meg az ajtóból. Ezt az egészet egyenlőre meghajtaná a rádió saját végfoka, de nem feltekert méllyel, inkább kissé vágva. Az autórádiók mélyhangszín szabályozója általában 100 Hz-en vág, tehát ennél mélyebb hangot így már nem engedek az ajtókban lévő hangszórókra. Így bőven elég az ajtóba 13 cm-es hangszóró is. És itt lehet kihasználni az Újtulaj féle Sony vagy a nekem szimpatikus Grundig azon tulajdonságát, hogy különálló szubbaszus kimenetük van. Erre rákötni egy erősítót arra egy kisebb mélyládát és 100 Hz-től lefelé dolgozzon az. Indulásnak szerintem ez így lenne jó.