Üdv mindenkinek!
Nem egészen ehhez a rovathoz tartozó téma, de gondolom sokatokat érdekelhet.
A mai nap reggel 8-kor a Budaörsi madárfészekben egy kis népes csapat gyült össze, mivel az ott épülő MOVIT 2000 nevü madár szárny terhelési vizsgálata volt. Én elég régóta repkedem, de még ilyet nem láttam. A szárny 17.5m fesztávú tiszta szénszálas, a húrhossza kb 1.4m a tőben. A két szárny egy nagyon massziv vasálványzatra volt felrögzitve, immitálva a törzsbekötéseket, (a szárny hanyat fekve) és a szárny alatt egy csomo homokzsák.
A terhelés vizsgálat több részből állt.
1. szárny csavarodás vizsgálat, mely során az egyik szárnyra felszerelt vaskonzolok kilógó végére egy egy raklapra kezdték felrakni a homokzsákokat. Az elcsavarodás minimális volt.
2. A szárny alátámasztása után elkezdték megrakni szakaszosan a szárnyat 20kg-os homokzsákokkal, szépen lassan, ovatossan, nehogy feloldalasan terheljek meg a szarnyakat.
ekkor kb 1.2 TONNA terhelést raktak rá. majd megmérték a lehajlást miután az alátámasztó bakokat leengedték.
3. A z alátámasztás után tovább pakolták a terhelést, kb 1.7 t-ig, pihentetés következett.
4. az alátámasztott szárnyra felrakták az összes homokzsákot, ekkor a terhelés már 1.8 t-volt, ami kb 3.2G-nek felel meg. Ezekután nagyon lassan miliméterről miliméterre engedték le az alátámasztó bakokat, síri csendben, hogy haljuk, ha esetleg törni akar. Egy két halk pattanás volt, ekkor megáltak, körüljárták, de mivel minden rendben volt, folytatták a bakok leeresztését
Már majdnem a levegőben volt a szárny azaz a bakokra már alig támaszkodott, amikor egy nagy, hangos roppanás volt a jobb szárnyból. Nem tört el, csak egy helyen az 1-es borda belsö oldalán egy pici helyen levált a belső réteg mait ki lehetett tapintai a szárnytönél benyúlva.
A terhelés tovább fokozták, és teljesen leengedték alóla a bakokat, ekkor már csak a "törzs bak" tartotta a szárnyat és rajta az 1.8t terhet. Félelmetes volt ahogy meghajolt, de nem tört el, az alátámasztő törzsbak zártszelvényei is kezdtek vetemedni a súlytól. A szárnyvég lehajlása kb 80cm lehetett a csúcsterhelésnél.
egy gyors mérés után a terhet leszedték szép fokozatosan, a szárny eredeti állapotába visszaállt.
A vizsgálat eredménye pozitiv volt, jöhetett a pezsgőbontás.
Látnotok kelett volna szegény Reseterics Péter arcát a viszgálat előtti feszültségtől majd szétpattant, a vizsgálat alatt, kicsit elfehéredett, főleg amikor roppant egyet a szárny, és a vizsgálat utáni megkönnyebbült arckifejezését.
Gratuálunk neki, szép munkát végzett.
Az egész terheléspróbát videóra vettem, ha lesz időm bedigitalizálom és felteszem a nettre az Amatőr Repülőgép Építők és Üzemeltetők Egyesületének a honlapjára.
Elnézést, hogy hosszú voltam.