Macimedve Creative Commons License 2000.10.26 0 0 171
Strad750

Úgy látom egyedül maradsz a véleményeddel, hogy mindegy a gumi....

Én nem beszélek sportkocsiról, extrákról. Még egy Ladán is észre lehet venni, ha tisztességes gumi van rajta. Én még emlékszem rá, milyen ég és föld különbség volt az 1200-es Zsigulinkon, mikor apám lecserélte a gyári csúzligumikat piskótamintás Barumra... Azt hiszem ezt bárki átélte, aki valaha is autózott Zsigulival és gyári gumikkal. Aztán mikor elfogytak, feltett egy Stomilt vagy Barumot. Mást akkor nem lehetett kapni.
A téli gumik között is drasztikus különbség van. Mint írtam is, télen hóban egy Debica vagy más hasonló is sokkal jobb, mint egy nyári Michelin. Csakhogy Európa ezen részén nincs mindig hó. Évente talán néhány nap, mikor igazán hóban autózunk. Utána száraz, sónedves, latyakos vagy vízátfoyásos utakon. A drasztikus különbségek itt jönnek elő.
Úgy tíz éve vettem egy autót, amihez adtak négy szinte használatlan téli kereket is valamilyen egészen jó mintájú de Noname téli gumival. Mikor leesett az első hó, felraktam. Marha jó volt, mindenhol elmentem, ahol mások elakadtak.
Aztán két nap múlva letakarították az utakat. És jött a meglepetés. A száraz úton az autó olyan volt, mintha hajóban ülnék. Imbolygott, kóválygott, kanyarodáskor csak nagyjából ment arra, amerre én akartam. Pár nap után meguntam, és feltettem 4 normálisabb téli gumit. A rend helyreállt...
Azt a stabilitást mint a nyári gumik egyik téli sem éri el, de a igen jelentős különbségek vannak az egyes gyártmányok között..

Én ne vagyok tesztmániás, de azért a száraz úton minusz tíz foknál mért fékutbeli különbségek meggyőzőek... Egy átlagos téli gumi kb. 20%-al produkál rövidebb fékutat mint egy átlagos nyári.

A nyári gumik kb.+8 foknál annyira megkeményednek, hogy elvesztik a tapadóképességük nagy részét. Ugyanez igaz a télire is. +20 fok körül annyira felpuhulnak, hogy kúszik-mászik-kopik, de nem tapad.
Erre vannak érdekes tapasztalataim: Pár éve elindultam egy két hetes német üzleti útra márciusban. Hideg volt, téli gumi volt az autón. Aztán pár nap után jött egy hirtelen felmelegedés, ugy +20 fokra. Sokat mentem nagy sebességgel, megálláskor határozottan büdösek és forrók voltak a gumik. Kb. 3000 km-t mentem így, és a gumik szemmel láthatóan fogytak..

Úgyhogy a marketingnek van némi alapja.