Újlaki Creative Commons License 2000.10.02 0 0 3964
1. Hibásan számolták ki a felszállótömeget, a szükséges pályahosszt, a sebességeket. Egyik nevezetes esetben pl. az utasokat (+csomagjukat) az átlagos 90 kg/fő értékkel számolták, holott csupa jól megtermett tengerészgyalogos volt a gépen, teljes felszerelésben. Igaz, itt nem hajtóműleállás volt, hanem talán jegesedés, de a hatás nagyjából ugyanaz: a gép túl volt terhelve az adott konfigurációhoz képest.

2. A személyzet nem ismeri fel kellő időben vagy helyesen a hibát. Egyik példa, amikor a 737-es pilótája a működő hajtóművet állította le, mert azt hitte, hogy az a rossz. Igaz, ez nem felszálláskor történt, de a hatásmechanizmus nagyjából ugyanaz.

3. A személyzet nincs megfelelően kiképezve a hajtóműhiba kezelésére: nem a megfelelő eljárást alkalmazza, vagy nem reagál a kellő időben.

4. A személyzetet annyira leköti a hiba feldolgozása, hogy valamilyen egyéb hibát követ el, ami már végzetes.

5. A hiba csak egy eleme egy meghibásodás-sorozatnak: a Concorde esetében a kiömlő és égő üzemanyag volt a fő hibaok, az azonnali illetve azt követő második hajtóműleállás csak ennek a következménye.

6. A hajtóműhiba újabb hibák elindítója: a benzinmotors érában a motortűz sokszor továbbterjedt a szárnyra, és átégett a főtartó.

7. Olyan egyéb helyzet adódik - nehéz meteorológiai körülmények, másik meghibásodás stb. -, ami önmagában szintén kezelhető lenne, de a kettő együtt már eléri a kritikus értéket: pl. a visszaforduló, tehát túlterhelt gép szélnyírásba kerül.

8. A hiba meghaladja a tervezett - tervezehtő - mértéket: megint csak a Concorde, amelyiknek két hajtóműve állt le, ráadásul azonos oldalon.

9. A fentiek összes lehetséges kombinációja, újabb hibalehetőségekkel.

Néhány különösen galád eset: egy négymotoros gépen a személyzet a hajtóműleállást gyakorolja, éppen azért, hogy az éles helyzetben rutinszerűen cselekedhessen. És akkor bejön egy valódi hajtóműleállás, amit az éppen a "rossz" irányba forduló repülőgép nem képes elviselni, bedugózik. Vagy ott van a hajtóműhiba minősített esete, amikor is levált a DC-10-es hajtóműve. Ennek az esetnek tragikus felhangja, hogy a pilóta azzal vitte a gépet átesésbe, hogy pontosan végrehajtotta az előírást, hiszen nem sejthette, hogy a szó szoros értelmében is elszállt a hajtómű.