Sziasztok!
Szeretnek pontositani nehany dologban:
SZENT ISTVÁN
1. szolgalatba állitás: 1916. január 6.
(A Tenger - tudományos és társadalmi - tengerészeti és közgazdasági folyóirat - A Magyar Adria Egyesület Közlönye. Bp., 1911? - 1944?, 1912. 490. o., 1914. 8-9. o., 1917. 46. o.; és a Jane’s (WWI) 223. o. alapján.) de batorkodom megjegyezni, hogy a http//:www.warships1.com -on 1915. november 17. szerepel...
2. a letszam 1000 fo volt, az +200 az a partraszallo (talan tengereszgyalogos?) letszamot jelenti, akik nem tartoztak a hajozo allomanyba.
3. "tizenkét ágyújával, köztük 30 és feles lövegeivel iszonyatos tűzerőt jelent."
Ez egy igazi aranykopes!:-)))
A tuzersegi fegyverek:
12 db 30,5 cm L/45 ágyú
12 db 15 cm L/50 ágyú
18 db 7 cm L/50 ágyú
2 db 7 cm L/18 ágyú
2 db 4,7 cm L/44 gyorstüzelo légvédelmi ágyú
Agyu- minden 20mm ürméretet meghalado tüzérségi eszköz.
Ezt tovább lehet finomitani (loveg, tarack, etc.), de most csak a Szt. Istvanra koncentraljunk!
4. Pusztulasa:
"...Azonban a pólai kikötot július 9-én, 22 óra 15 perckor elhagyó TEGETTHOFF-ból, a SZENT ISTVÁN csatahajókból és kísérohajókból álló köteléket másnap hajnalban az olasz MAS 15 és 21 torpedóveto siklócsónakok felfedezték és a MAS 15 hajnali 3 óra 30 perckor két torpedót lott ki a SZENT ISTVÁN-ra. A torpedók átütötték a jobb oldali elso és második kazánház falát a vízvonal alatt, s robbanásuk ereje átszakította a köztük lévo válaszfalat. Csak a robbanás után vette észre a 76T jelu torpedónaszád a tole 400 méterre forduló MAS 15-öt, de már késo volt...
A SZENT ISTVÁN-on megindult az emberfeletti küzdelem a hajó megmentéséért. Eloször lékelzárással kísérleteztek, majd ellenárasztással (trimmeléssel) sikerült a 10 fokra megdolt hajót 7fokra visszabillenteni. A TEGETTHOFF megpróbálta elvontatni a sérült hajót, de az acél sodronykötelek sorra elpattantak. A megdolt hajón az áramfejlesztok víz alá kerültek és a szivattyúk leálltak. A hajót a tornyok oldalra fordításával és végül a loszerkészlet és a horgony tengerbe dobásával próbálták egyensúlyban tartani, sikertelenül. A hajó több órán át tartó elkeseredett és emberfeletti küzdelmet követoen Premuda szigetétol délnyugatra, 89 tengerésszel a fedélzetén 6 óra 12 perckor eltunt a hullámsírban."
A 89 hosi halott nevsorat a Warships Internationalban 1991-ben a Tegetthoff-osztaly tortenetevel foglalkozo czik kozli.
5. A hajo-osztaly technikai problemakkal kuszkodott:
"A négy hajó nem volt teljesen egyforma. A Triesztben épült VIRIBUS UNITIS , a TEGETTHOFF és a PRINZ EUGEN 12 db Yarrow-kazánt, 4 db Parsons-turbinát és ennek megfeleloen 4 db hajócsavart, addig a Fiumében készült SZENT ISTVÁN 12 db Babcock-Wilcox-kazánt, 2 db AEG-turbinát és 2 db hajócsavart kapott.
A SZENT ISTVÁN még felépítményében is különbözött a másik három egységtol. A két kéményt összefogó, fényszórókat tartó konzolt építettek rá. Ezért a hajó felépítménye kb. 1,5 m-rel magasabb volt a többinél. Ezenkívül a hátsó árboc elé egy hatalmas szelloztetokürtot is állítottak. A fényszóróállvány a kémények magasságában 38 t tömeg többletet okozott, ezért a hajó nagy sebességnél és hirtelen eros kormánymozdulatnál 19 fokig is megdolhetett.
Ezeket az eltéréseket azzal indokolták, hogy a haditengerészet csak az általános hajóterveket adta meg, a részletek megtervezése a hajógyárak feladata volt. A négy egység közül a SZENT ISTVÁN nem rendelkezett torpedóvédo hálóval.
A VIRIBUS UNITIS-nek ugyancsak hibás volt a súlyeloszlása. A hajó orrnehezen úszott. A hajó elol 100 mm-rel többett merült, mint hátul."
6. A nemzeti ugyrol meg annyit, hogy 1867 ota altalaban a magyar kuldottseg torpedozta meg a flotta fejleszteset. Ennek koszonhetoen az osztrak-magyar flotta feleannyi penzbol gazdalkodott, mint az olasz flotta!!!