trikó Creative Commons License 2000.08.30 0 0 3680
AN2 motor

Kukkants be a www.extra.hu/airshop-hu lapra. Valszleg segítenek.

ÜZEMANYAGSZIVÁRGÁS

Lehet, hogy én vagyok rosszul informálva, de a világ civilizált felén nem hallottam még olyat, hogy repülés közben ömleni kezdett volna a keró.
A hiba többnyire a tartályszigetelés elfáradását jelenti. A szigetelőanyag speciális gumi, műanyag hab...stb lehet. Ezek az anyagok nem törnek, hanem többnyire porózussá válnak a kritikus helyeken, pici repedések keletkezhetnek. Ebből adódóan hirtelen ömlés nem alakul ki. Ha a levegőben keletkezik a szivárgás, a leszállásig szivárgás is marad. Ez pedig -legyen bárhol is- , nem elég a bajhoz. A hajtómű kiáramló sugara sem olyan forró, mint ahogy azt gondolnánk. A ma használt hajtóművek külső árama 5-7-szer több környezeti hőmérsékletű levegőt bocsájt át, mint amennyi forró levegő a hajtómű végén az égéstér felől érkezik a belső áramban. Ez jó hőmérsékleti árnyékolást jelent. Így a hajtóműből kilépő levegő nem képes begyújtani a szárnyból esetleg csepegő kevéske, és rögtön szét is porladó kerozint. Ha a hajtómű a szárny mögött van,(a törzsön) akkor is csak nagyobb mennyiségű ömlés esetén lehetne némi pityputy a beszívott kerozin miatt.
Az egyetlen ilyen eset amiről én hallottam, az egy IL 62 volt, amely kényszerű visszafordulás után elkezdte "eldobni" az üzemanyagot, vagyis kipumpálni a szárnyon lévő csuklónyi vastagságú csövön. Sajna ezt a kilépő kerozinsugarat a gép szerencsétlen kialakítása miatt a külső hajtóműveknek sikerült elkapni. Ez viszont már nem csöpögés volt, és nem is folyás.(Tán Kijevben tanult kollégák többet hallottak erről.)
Egyéb (pl.hőmérsékleti) tényezők miatt az ilyen hibák egyébként is gyakran földön, parkolás és/ vagy nyomás alatti tankolás közben "szeretnek" előjönni. Márpedig a mai gépeket szinte kivétel nélkül nyomás alatt tankolják. Ilyenkor pedig észrevehető a probléma.

Üdv 3color

Előzmény: Aurum (3673)