obaharok Creative Commons License 2000.08.23 0 0 46
A nők reklámja (Internetto)

Lehet, hogy csak nekem tűnt fel, de a forgalmas utcákon figyelmes lettem arra, hogy körös-körül hatalmas plakátokon díszelgő reklámok már nem nekünk, férfiaknak szólnak. Ez önmagában nem is lenne baj, de valahogy úgy érzem, hogy mindez átlépett egy bizonyos határt, ami az egyenjogúságot jelenti.


Konkrétan egy bizonyos reklám vezetett ahhoz, hogy ezt a cikket megírjam. Egy híres mosópor cég új termékének mottója: „Egyszerű, mint a férfi, tökéletes, mint a nő!” Lehet, hogy én vagyok túl érzékeny, de bennem egyenesen undort váltott ki ez a nem túl kedveskedő megjegyzés. Sosem kedveltem a nemi megkülönböztetést, úgy gondoltam, hogy egy embert nem ilyen dolgok alapján lehet megítélni. Talán pont ezért találom undorítónak azt, hogy a fogyasztói magatartást ilyen, és ehhez hasonló emancipált gondolatokkal próbálják befolyásolni a reklámcégek. Talán ennyire hülyének nézik a nőket? Azt hiszik, hogy egy egyszerű mosópor, vagy egyéb háztartási cikkek értékesítéséhez a női büszkeség irritálására van szükség? Őszintén szólva nehezen tudom elképzelni, hogy Anyuka, aki eddig boldogan élt a családi harmóniában, és vacsorával várta haza férjét, most majd elgondolkozik azon a filozófiai kérdésen, amit egy mirelit zöldséget gyártó cég reklámja vet fel, miszerint karriert csinál-e, vagy vacsorát.


Az utóbbi években a reklámok agresszív stratégiája sok dolgot, esetleg hagyományt borított fel a mi kis egyszerű világunkban, és ez szerintem nem mindig hozta a megfelelő eredményt. Ez sokkal veszélyesebb dolog, mint amilyennek látszik. A hetvenes-nyolcvanas években pszichológiai kísérletek százai bizonyították, hogy a televízióban látható dolgok hatnak az ember tudatalattijára, így a reklámokban kódolt üzenetek bizonyos szinten befolyásolhatják cselekedeteinket. Nem állítom, hogy tökéletes manipuláció áldozatai lennénk, de a beilleszkedési igényünk (ezt a reklámszakmában Maslow-hierarchiának nevezik) sokban alakítja viselkedésünket. A reklámok tökéletesnek tűnő világa gyakran kisebbségi komplexust gerjeszthet, ami arra ösztönöz, hogy az adott termék megvásárlásával közelebb kerülhessünk a példának állított csoporthoz. Ez a nők esetében sokkal intenzívebb folyamat, hiszen a férfiuralom fekete felhője még ma is ott lebeg a társadalomban, és érthető okokból a nők szeretnének megszabadulni a múlt évszázadok elnyomása alól. Azonban mégsem tarthatom ésszerű megoldásnak, hogy a dolgok teljesen megforduljanak, és higgyék el, ezt nem azért mondom, mert férfi vagyok.


Ami manapság történik, az nem az egyenjogúság harca, csupán egy szépen felépített álom a nők hatalmáról. A rengeteg női magazin szinte naponta tömi a fejünket azzal a sok szeméttel, ami hamis képet alkot a társadalomról. Hogyan uraljuk a férfit, hogyan viselkedjünk az ágyban, hogy legyünk jóban a főnökkel, és hogyan érjünk el sikereket ebben a szemét férfi-társadalomban? Ugyanolyan lealacsonyító diszkrimináció, csak új szemszögből.
Drága hölgyeim! Szerintem egy nő akkor is sikeres lehet, ha szerető asszony, jó anya, és nem feltétlenül törekszik a világ megváltására. Az, hogy néhány véresszájú reklám mit súg a fülünkbe, talán nem kell, hogy útmutató legyen egy olyan életben, ahol a dolgok nem ötperces reklámblokkok. De az is lehet, hogy én csak egy egyszerű férfi vagyok, aki mindezt nem képes felfogni…