berill Creative Commons License 2000.08.21 0 0 21
Ez a cikk a Népszabiból van:

szerintem szellemes...

Mosószerbomba

Augusztus hónap legerőteljesebben jelen lévő hirdetése az OMO-é, a sör- és jégkrémszezon lanyhulásával utolérnek minket a dolgos hétköznapok, mosni kell. Az OMO ügyében bravúros a mindenkit elérő agresszivitás, de szükség is van rá, hiszen a mosószer némileg új formáját, a tabletta alakúra préselt port kívánja népszerűsíteni, és egy új formának többnyire az eredendő bizalmatlansággal is meg kell küzdenie. Néhány éve már volt hasonló kísérlet, akkor egy műanyag labdába kellett folyékony szert töltögetni, de nem született áttörés. Ha ruháink tisztaságáról van szó, egyelőre ragaszkodunk a többkilónyi illatos porhoz. Szóval: a közönséget meg kell dolgozni. Piros lámpáknál kezünkbe nyomják a szert, próbáld ki, szippantsd be, dörzsöld az ínyedre, gyújtsd meg – illetve, mit is beszélek, fogd a hálót, tedd bele a tablettákat, rakd a mosógépbe, és csodát fogsz tapasztalni.

Mesteri kampány. Mondanivalója éppen olyan nagyszabású, amekkorára szükség van. Ha egy mindennapi funkciót akarunk megváltoztatni, kell mondani hozzá egy nagy okot, hogy miért. Jelen esetben a tablettás mosópor a második műszakot, a nemek közötti munkamegosztást kívánja megváltoztatni: ne magyarázz, édesapám, hogy nem tudod, mennyi mosópor kell a ruhához, két tabletta, ennyit még te is megértesz. A mondanivalót azután szokatlanul erőteljesen és változatos módszerekkel közvetítik. Valóban reklámstratégiáról van szó, nehézbombázókról, ágyúzásról és kisebb tűzharcokról. Létezik televízióban sugárzott film, amely a lehető legegyszerűbb, ötlettelen és szájbarágós, amilyenek a mosóporreklámok, természetükből fakadóan, lenni szoktak: helyezze a hálóba a tablettákat, csukja be a mosógép ajtaját, vegye ki a tiszta ruhát, közvetlenül a foltokra hat, de nem hagy nyomot stb. Az ily módon előkészített talajra érkezett meg az óriásplakát, amely nemesen egyszerű, célratörő, és nem erőlködik. A képen maga a termék található, semmi más, pontosabban a termék kétszer, hiszen párosával kell használni. A nemek közötti munkamegosztásra a háttér utal, a rózsaszín és világoskék alap, hagyományosan a baba nemét jelző színek. A fősor – „Egyszerű, mint a férfi, tökéletes, mint a nő” – enyhén bugyutaságba hajlik (magam például rengeteg bonyolult férfit és tökéletlen nőt ismerek), de álbölcsessége ellenére is alkalmas arra, hogy szállóigévé vagy akár viccek poénjává váljon. A nagyközönség magát gondolkodó embernek érző hányada, ha azon töprenkedik, hogy vajon miért pont ezt a két jelzőt választották, már be is sétált a csapdába, gondolatai a mosópor körül forognak, a következő lépés az lesz, hogy ki is próbálja.

A nagyszabású akciók mellett jelentéktelennek látszik az ingyenes Boomerang-képeslap, pedig meghökkentő és találó. Egy lakkozott körmű kéz mutatja be a középső ujját. Az ujjra hereként ráerősítették a két tablettát, a mondanivaló az, hogy „moss magadra, apukám!”, a szlogen pedig az, hogy „tök egyszerű”. Nem vészesen brutális, csak megdöbbentő, mert a mosóport nem szokták ennyire agresszíven hirdetni. Ugyanakkor tökéletesen beleillik az alapkoncepcióba, és az ingyenképeslapot forgató (vagy író), jobb-rosszabb kocsmákban ücsörgő célközönség biztosan humorosnak találja. Nagyon úgy tűnik, hogy a változatos eszközök és stílusok ellenére nincs gyönge pontja a kampánynak – de egyet azért sikerült találni. Egyáltalán nem tesznek erőfeszítéseket arra, hogy a férfiak műszaki érdeklődését kielégítsék. Számomra egyértelműnek látszik, hogy az esetleges férfi vásárlók szeretik tudni, hogy mit miért kell úgy csinálni, ebben az esetben viszont csak annyi világos, hogy a tabletta voltaképpen összepréselt mosópor. De vajon miért van szükség hozzá a hálóra?


(Tengerlaki Krisztián)

Szóval ennyi.
Az az igazság, hogy én sem kedvelem azokat a reklámokat amelyek a pasikat vagy a csajokat hülyének titulálják, de ez van. úgy látszik, erre vagyunk vevők...

De ez az írás szerintem telitalálat.

üdv,

berill