2.0Turbo_ie Creative Commons License 2000.08.17 0 0 404
A lambda szonda un. ugrásfeszültséget szolgáltat computernek. A lényeg a következő: ideális égés eléréséhez a benzin-levegő aránynak 1:14.7 -nek kell lennie. Ha ennél magasabb, akkor a lamda szonda feszültsége 200 mV alatti, ha alacsnyabb, akkor 800 mV feletti. A szonda feszültsége üzem közben 0-1V között állandóan változik, a keveréktől függően, ez visszacsatolásként működik, ezáltal (is) szabállyozza az elektronika a befecskendezett üzemanyagot. A megfelelő működéshez fel kell melegednie a szondának, azért fűteni szokták, ezáltal hidegen és alapjáraton is jobban működik. A négy szál vezetékből kettő a fűtőszálé, ez kimérhető ohm mérővel (kb 5-10 ohm), egy a test, ez is kimérhető, és egy a jelvezeték. Ha lehúzod a lambdaszondát, akkor bizonytalanabb lesz az alapjárat, megnő a fogyasztás, és a katalizátor várható élettartama is jóval kisebb lesz.
Más: a megtorpanást okozhat pl a Bosch által alkalmazott mechanikus levegőmennyiségmérő, ritka egy szar megoldás, kb 5 évvel ezelőttig használták. Megtorpanást okazhat még a pillangószelep mikrokapcsolója, mert ez érzékeli az alapjáratot, vagy a gyorsítást, és változtatja a keveréket. Ha éppen csak egy kicsit nyomod a gázt, akkor ez ide oda kapcsolgathat, dúsítva a keveréket, és ez rángatást okozhat (tipikus Bosch befecskendező konstrukciós hiba, szuper "német csúcsminőség") :-)
Előzmény: HEC (389)