HOSSZÚ!!!
Több, mint 1 hétig nem voltam gép ill. netközelben és eközben felgyultek a hozzászólások.
OFF
pg54:
köszi az újságokat, a Modern Railways-t kiolvasom és visszaküldöm.
ON
A MIBA nagyon érdekes, mármint a képek alapján, mert sajnos németül egy kukkot sem tudok. Álmodom egy magyarításról, de igen nagy meló. (orvosi szakszövegek hivatalos fordítási díja 2500 HUF+ÁFA/A4)
Pezo: a BR 52 7K HUF-ért érdekel, ha mást nem. BoGar, ha kell, vidd.
ÜSSETEK
Digitális vezérlés témakör: Én sajnos konzervatív vagyok már csak a kello szakértelem hiányában is. A digitális vezérlés témakörét két fo csoportra osztom:
1. mozdonyok és kiegészítok (váltók, jelzok, kapcsolók, áramszedok, daru, stb.) kézi vezérlése.
2. komplett terepasztali folyamatok vezérlése.
ad 1.: Itt elsosorban a ROCO Lokmaus rendszerére utalok. Hölgyeim és uraim; gyerekjáték. Mint ahogy a ROCO katalógusok mutatják is. Gyerekek játszanak vele. Persze, ha a terepasztalnak vannak az automatikus rendszerbol kiragadott részei, pl. egy teherpályaudvar, akkor ezzel a kütyüvel tényleg nagyon elegáns vonatmozgásokat és egyebeket lehet végrehajtani. Azonban a darun és az áramszedon (ilyet egyébként még nem láttam, de biztos van) kívül nincs olyan funkció, melyet hagyományosan ne lehetne végrehajtani, az más kérdés, hogy pl. mennyi plusz huzalozással jár. Ami nem teljesen életszeruen néz ki, az a szétkapcsoló, de ezt úgysem lehet megúszni, mert (egyelore) kevés mozdony kapható digitálisan vezérelheto kapcsolóval, másrészt a kocsikon úgy sincs.
ad 2.: A komplett vezérlés egy teljesen más tészta. Valamilyen fajta automatikára minden komolyabb terepasztalnak szüksége van. Minden automatika esetén a folyamatok többé-kevésbé intelligens algoritmusból állnak. Amiket én eddig muködés közben láttam, az inkább kevésbé volt az, a folyamatok sorrendje be volt betonozva a programba, és semmiféle alkalmazkodóképességet nem tapasztaltam. 13 éves koromban építettem egy automatikát gyári TT relékbol, VERO alakjelzokbol, PIKO váltókból, amely nem azért engedte be a vonatot az adott vágányra, mert az következett, hanem, mert az volt szabad.
Amit nem lehet relékkel megoldani, az a szabvány MÁV bizber fényjelzoi valamennyi funkcióval (kérdés, szükség van-e erre, mármint hogy mi dönti el a terepasztalon, hogy hívójel, 40, 80 km/h, vagy "szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel" jelzés legyen), illetve a fokozatos lassítás és gyorsítás. Ha erre valaki tud hagyományos megoldást, help plíz. (a ROCO-nak régen volt egy olyan vezérloje, ami négyszögjeleket generált és azok szélessége szabályozta a sebességet, de ez is kézi volt és nem automata). Az én elektronikai tudásomat pedig inkább hagyjuk! Tehát ezt leszámítva minden megoldható relékkel, akár intelligensen is. Innentol kezdve kinek milyen az igénye és a preferencia rendszere, illetve a pénztárcája (ma egy ROCO relé, ami klassz, meg üzembiztos, meg minden, kb. 2K HUF. És nagy terepasztalhoz nagyon sok kell... Meg minden egyébbol is. Zárójelben jegyzem meg, hogy ami a szemem elott lebeg, az egy ROCO alapú 2 vágányú fovonal állomási 1 vágányú mellékvonali kiágazással, az állomáson kocsitároló, vontatási telep, a mellékvonalon közbenso állomás iparteleppel, a fovonal villamosítva és mindezt kb 7*3 m-en.
Namost ahhoz, hogy a soros porton hogy repkednek a bitek és ez hogy jön össze a kapcsolótranyón keresztül a mozdony ill. váltómotorral, túl sokat nem tudok hozzászólni, de a bogarat a fülembe tettétek rendesen. De itt nem digitális vezérlésrtól van szó az én olvasatomban, hanem egy hagyományos vezérlés számítógépesítésérol. Itt is sok kérdés felmerül, pl. hogy tudsz manuálisan belenyúlni a folyamatokba, stb., stb. Mindazonáltal biztos vagyok benne, hogy sokkal olcsóbb, mint a relék, ezért elképzelheto, hogy konkrét segítséget fogok kérni Toletek.
/ÜSSETEK