gorcher Creative Commons License 4 napja -1 6 38553

Mikor Takibá berakta a VÉEK topikba a magyarországi autóellátottságos táblázatát, akkor pont elgondolkodtam azon, hogy vajon Budapesten belül kerületenként milyenek lehetnek ezek az arányok? Elnézve a környéket, Kelet- és Dél-Pesten jó eséllyel inkább a vecsési adatokhoz áll közelebb az 1000 főre jutó autók száma. A legtöbb ház előtt áll már 1, de inkább 2 autó, minden reggel 7 körül elhasal a környék közlekedésileg, dugó van a 30-as övezetekben, a kisebb főutakon, minden lámpás kereszteződés előtt, a főutak mente pedig áll.

 

Gondolhatnánk, hogy itt a XVI. kerben pl. vannak buszsávok, meg van hév, miért utaznak egyre kevesebben a tömegközlekedésen? Úgy, hogy a mi kerületünk lakossága nőtt is az elmúlt években. Ezek lennének az alap folyamatok, vagyis itt érhető tetten a tömegközlekedés arányvesztése csak azért, mert az autó magasabb társadalmi státuszba van kategorizálva? Vagy a hálózat és a lefedettség rossz? Vagy az Örs vezér terei átszállás?

 

Csak magamból tudok kiindulni: ha éjszaka támad kedvem a városban lenni, akkor hazafele eddig nem taxiztam, mert a fél órát még simán kivártam az éjszakaimra. Az egy órát már nem fogom. Ha csak a mostani utasok fele így gondolkodik, mint én és pénze is van, akkor majd itt is lehet tovább rontani a követésen.

 

Nappalra meg kocsi kell, ez az elhatározás megérett bennem és úgy is rakosgatom a forintokat, hogy meglepjem magam valami kis városi matchboxxal. Hogy miért? Reggel csúcsot leszámítva túl sokat kell várni. Megértem, hogy mára az utasszámok a 15-30 perces követést indokolják idekint a legtöbbször, de akkor is. Túl rövid az élet. Kettő: még tervezési szinten sem fordul elő a járathangolás intézménye. Tehát a ritkább követést sem sikerül úgy elfedni, hogy a részben azonos területet ellátó járatok hangoltan induljanak. Ezt is megértem, sok meló. Három: a buszok. Megértem, hogy a Volvó lett az évek alatt az új 200-as ikarusa a bkv-nak, elvégre 20 év alatt sem sikerült mindet kinyírni és ez már valami, de utazni velük már nem az igazi.

 

Szóval magamból, mint átlag budapesti utasból (nem, viccelek :D) kiindulva: én megértem, hogy az elmúlt 6 évben leépült a tömegközlekedés, csak már meguntam a csodavárást. Bár azért fura, hogy vannak olyan területei a fővárosnak, ahol meg úgy túl van töltve a kapacitás, mintha sokan utaznának, csak aztán a valóságban minimálisra alakul az utasszám. Na mindegy, ez van. Tőlem ritkítsanak, már meguntam az emiatt való óbégatást.

Előzmény: beni19 (38552)