Galfi Gergo Creative Commons License 2025.08.30 0 1 109162

Nem, én sose repültem semmi ilyesmivel, nem is tudok róla, hogy lenne ilyen elérhető. Interneten láttam már kétfajta próbálkozást kisgépes személyi mentőrendszerre, mindkettő jó húsz éve volt, és azóta semmi újabb hír, szóval valszeg hamvukba holtak ezek. Az egyik az volt, hogy a Kapanyina által repült Szuhojba tettek valami piropatronos mini-katapultot. De ez gondolom inkább marketing célú volt, mert azt nehezen hiszem, hogy a csaj rendes műrep. versenyen bevállalta volna azt a plusz 40-50 kilót. A másik, amit láttam - és ez sokkal jobban tetszett - egy autó légzsákhoz hasznoló megoldás, ami a kabintető ledobása és a hevederek oldása után kinyomja a pilótát az ülésből és ezzel segíti a kikászálódást. Ez nem elhanyagolható dolog: Matuznak van egy története arról, amikor a Famadár hátsó súlyponthelyzeti berepülését csinálta, és benneragadt dugóban, akkor szeretett volna ugrani, csak éppen a pörgés miatti erők nem engedték. Végső megoldásként ki akarta nyitni a kabinban az ernyőt, hátha az kirántja, és ekkor örömmel fedezte fel, hogy az ernyő kioldója mellé kapott egy másikat is, a svancra szerelt súly eldobásához. Minden  jó, ha vége jó, végül a Famadár is a PeCsában kötött ki végül, de az eset azért rámutat arra, hogy mennyire nem trivi ez a "pörgéshez képest befelé elhagyni a gépet"-művelet.

 

Amúgy én nem választanám ketté vitorlázónál azt, hogy műrepülés vagy talponrepülés történik. Más okokból, de mindkettőnél fennáll az esélye, hogy valamiért ugrani kell. Mivel a termikelés közbeni összeakadás eléggé sokfaktoros dolog, ezért én speciel ettől mindig jobban tartottam, mint hogy műrep közben szétesik alattam a gép. Ott a G-limit, meg a felrántási sebesség betartásával - ha nem is száz százalékosan - de meg tudom védeni magamat meg a gépet. Nálunk amúgy az volt a szabály, hogy csak 400 méter fölé célzott repülésekhez kell ernyőt vinni (praktikusan minden, ami nem csőrléses iskolakör), mondván, hogy 400 méteren egy vélhetően sérült-irányíthatatlan gépből még teljesen esélytelen a vészelhagyás. Az öregek kb. 600 métert mondtak, ahonnan már érdemes próbálkozni, 1000 méter fölött meg már, azt hiszem, több sikeres vit.gép vészelhagyás is történt Magyarországon.

 

 

Előzmény: Kront (109157)