jarod_ Creative Commons License 2000.07.25 0 0 3328
Nekem az a benyomásom, hogy a gép eleve hangsebesség felett jön és különböző nedvességtartalmú levegőtömegeken áthaladva időnként a kicspódó pára "megfesti" a Mach kúpot.
Szerintem ez úgy lehetséges, hogy a repülőgépet követő lökéshullámban ugyebár a levegő sűrűsége ugrásszerűen változik. Abban a pillanatban amikor a hirtelen nyomáscsökkenés bekövetkezik, a levegőben oldott víz jelentős része kicsapódik a filmen látható pára formájában, láthatóvá téve a géppel együtt haladó lökéshullám (nyomáshullám) kúpot.
Aki figyelt már meg vadászgép műrepülést légibemutatón az láthatta, hogy nagy állásszögű "húzott" figurákban a szárny belépőél fölött olykor párakicsapódás látható. Véleményem szerint ugyanez a fizikai jelenség látható a filmen.
Ezt a feltételezésemet látszik alátámasztani az is, hogy a 9. másodpercben a gép körül ujra nincs semmi, azaz valószínűleg kisebb páratartalmú levegőtömegbe ért de változatlan sebességgel.

Szakemberektől elnézést a konyhanyelvért, de közérthetőségi okokból direkt kerültem a ferde/merőleges lökéshullám, fejhullám, farokhullám, kondenzáció, helyi hangsebesség, Mach szám, kritikus Mach szám, fajlagos páratartalom kifejezéseket és a hangsebesség összefüggését a levegő hőmérsékletével ;-))