Újlaki Creative Commons License 2000.07.20 0 0 3294
Úgy tudom, a szélnyírást elég jól megmutatja a speciális doppler-radar, mert megjeleníti az eltérő sebességű légrétegeket. Ha a repülőtéren van ilyen eszköz, akkor időben szólhat az irányítás a gépeknek.

A másik eszköz feldélzeti, és talán az összenergia-variométer elvén működik. Az eszköz az energiamegmaradás törvényét alkalmazza ötletesen. Ha egy gép állandó tolóerővel repül, és megváltozik a sebessége, akkor szükségképpen a magasságának is változni kell, hiszen az egyik fajta energia megy át a másikba. Ha viszont erősen változik a szélsebesség, akkor az összefüggés megbomlik (pontosabban, csak a fedélzeti eszközökkel mért értékek alapján számított összhang borul fel). Ha tehát egyenletes sülyledés vagy emelkedés közben váratlanul megnő vagy lecsökken a sebeség, az tipikus szélnyírásos helyzet; a legjobb azonnal átstartolni.

A microburst vagy leáramlás nem csak azért veszélyes, mert lefelé mozog benne a levegő, hanem azért mert a leáramló levegő a föld közelében szétszalad, szétterül, ezért az ilyen leáramlásba alacsonyan berepülő gép először "gyorsul" (erősödő szembeszelet kap), ezért a siklópálya fölé megy. A pilóta ösztönösen leveszi a gázt és lenyomja a gép orrát. Ha jó az összhang ember és balsors között, akkor a siklópálya felé visszanyomott gép akkor kreül a leáramlásba, amikor amúgy is a nagyobb a süllyedése. Közben fogy a sebesség, hiszen már nem szembe fúj a szél. A pilóta óvatosan korrigál, nem akar "kitáncolni" a siklópálya szűk sávjából, csak kis gázt ad, és nagyon nem emelheti a gép orrát, mert éppen fogy a sebesség. Aztán a gép átrepül a jelenség magján, bekerül a hátszeles részbe, hirtelen még jobban csökken a sebesség, és az átesés csak intezív süllyedéssel előzhető meg, amikor már amúgy is a GS alatt volt a gép és erőteljesen süllyedt. Most már késő a felszálló teljesítmény, a számítások szerint az utasgépek egyike sem képes ilyenkor már jelentős süllyedés nélkül kikerülni ebből a helyzetből. Sülyledni pedig nincs hova. Egyetlen megoldás van: amikor a gép emelkedni és - látszólag - gyorsulni kezd, teljes gázadás és átstartolás, azaz minden józan reflexszel ellentétesen kell cselekedni. Az előbb vázolt összenergia-műszer képes ezt a helyzetet érzékelni. Kérdés, hogy hisz-e neki a pilóta, mint ahogy a GPWS-nek nemigen.

Érdekes, hogy a kis gépek kevésbé érzékenyek erre a jelenségre, mert a kis tömegük miatt gyakorlatilag azonnal képesek "felvenni" a szél sebességét. Legfeljebb jól megdobálják a bentülőket.

Előzmény: popeye_p (3293)