Újlaki Creative Commons License 2000.07.19 0 0 3281
Ha csak bedöntöd a gépet, a forduló csúszással jár, azaz a szerkezet nem arra megy, amerre néz. Ettől megnövekszik a légellenállás, egyes típusokon meg légszomja lesz egyik-másik hajtóműnek. Az utasok pedig kiesnek az ülésből, a szódásviszki pedig kiszalad a pohárból.

Az oldalkormány a gépet továbbfordítja addig, hogy ne legyen csúszás; ez a koordinált forduló. Ilyenkor az utasok nem dülöngélnek az ülésben, és a szódavíz szintje is vízszintes marad.

A szárnyfelület vízszintes vetületének csökkenését mindenképpen kompenzálni kell, a forduló előtt kicsi gázadással, majd a magassági kormány pici meghúzásával. A forduló után ugyanez visszafelé.

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a dőlés arányában az oldalkormány egyre inkább magassági kormány is kezd lenni, a magassági kormány meg oldalkormánynak is képzeli magát.

Mindettől függetlenül egyes típusokat lehet csak döntéssel (oldal)kormányozni. Nem szeretnék butaságot mondani - ebből a gépből nem vizsgáztam -, de ha jól emlékszem, az An-24 (-26) robotpilótája péládul csak a csűrőt működteti fordulóban. Más típusok próbálnak a robottal is koordinált fordulót csinálni, sőt, a magasági kormányt is meghúzatják kicsit a süllyedés megelőzésére. Ennek a jelnek a számítóegysége borzasztó bonyolult: egy dióda.